Avustukset

Kunnan myöntämillä avustuksilla luodaan edellytyksiä inarilaiselle yhdistys- ja kansalaistoiminnalle ja kannustetaan kuntalaisia hyvinvointia edistävään yhteisölliseen toimintaan.

Avustuksia voidaan myöntää inarilaisille tai Inarissa toimiville yhdistyksille, säätiöille, yhteisöille ja henkilöille. Kunta myöntää avustuksia vuosittain käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Pääosa kunnan avustuksista myönnetään yhteisessä avustushaussa, joka järjestetään kerran vuodessa alkuvuodesta.

Myönnettävät avustukset

Yhteisessä avustushaussa myönnettävät avustukset ovat

  • yleisavustus rekisteröityneen yhdistyksen tai säätiön koko vuoden toimintaan (mukaan lukien perustoiminta, tapahtumat, hankkeet, hankinna ym. sääntöjen mukainen toiminta).
  • kohdeavustus tapahtuman, hankinnan, hankkeen tai muun kertaluontoisen toiminnan toteuttamiseen. Voidaan myöntää silloin, jos hakija ei hae tai saa yleisavustusta.
  • kyläyhdistyksen avustus Inarissa toimivan rekisteröityneen kyläyhdistyksen koko vuoden toimintaan.

Lisäksi yhteisen avustushaun jälkeen kunta voi myöntää jatkuvassa haussa harkinnanvaraista avustusta sellaisen tapahtuman, hankinnan, hankkeen tai muun kertaluontoisen toiminnan toteuttamiseen, johon ei perustellusta syystä ole ollut mahdollista hakea avustusta yhteisessä avustushaussa.

Yhdelle avustuksen hakijalle voidaan pääsääntöisesti myöntää vain yhdenlaista avustusta.

Myöntämisperusteet

Avustuksia myönnettäessä painotetaan aktiivista ja suunnitelmallista toimintaa, joka lisää kuntalaisten hyvinvointia ja kunnan elinvoimaa.

Avustuksia myönnettäessä huomioidaan

  • vastaavuus kunnan strategiaan ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen painopisteisiin
  • toiminnan alueellinen merkitys
  • yhteistyö kunnan ja muiden yhdistysten kanssa
  • toiminnan laatu, laajuus, vaikuttavuus, suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus
  • toiminnan aktiivisuus ja säännöllisyys
  • yhdistyksen jäsenmäärä (jäsenmaksun suorittaneet), ohjaajien ja/tai valmentajien määrä
  • yhdistyksen tai yhteisön taloudellinen tila, omaehtoinen varainhankinta ja muut rahoituskanavat. Avustuksen saajilta edellytetään tarkoituksenmukaista omehtoista varainhankintaa.

Rekisteröidyillä yhdistyksillä avustuksen saamisen edellytyksenä on toiminnan näkyväksi tekeminen kirjautumalla ja ilmoittamalla yhdistyksen toimijatiedot Lappilaiset.fi-verkkopalveluun (lue lisää: Yhdistysten yhteystiedot). Lisäksi yhdistyksen tietojen tulee olla ajan tasalla Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterissä (lue lisää: Yhdistysrekisteri, Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivut).

Avustusten hakuajat

Yleisavustuskohdeavustus ja kyläyhdistyksen avustus ovat haettavissa yhteisessä avustushaussa kerran vuodessa alkuvuodesta. Hakuajasta tiedotetaan kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavilla sekä paikallislehti Inarilaisessa.

Harkinnanvaraista avustusta voi hakea yhteisen avustushaun jälkeen jatkuvassa haussa. 

Vuonna 2020 yhteinen avustushaku aukeaa maaliskuun 2020 loppupuolella. Tarkasta hakuajasta tiedotetaan kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavilla sekä paikallislehti Inarilaisessa.

Avustusten hakulomakkeet

Avustuksia haetaan sähköisellä lomakkeella.

Linkki yleis-, kohde- ja kyläyhdistysten avustustuksen hakulomakkeeseen julkaistaan yhteisen avustushaun alkaessa.

Linkki harkinnanvaraisen avustuksen hakulomakkeeseen julkaistaan yhteisen avustushaun päätyttyä.

Inarin kunnan avustusohje

Avustuskäytännöt kuvataan tarkemmin kunnan avustusohjeessa.

katso avustusohje (PDF)