Yhteistyöllä Saariselän reitit pidetään vetovoimaisina - Reittihuoltoon panostetaan ja maksut keskitetään yhteen paikkaan

18.10.2023

Saariselän alueen hoito-osuuskunnan tiedote 18.10.2023

Saariselän matkailualueella kaikkien talvireittien käyttömäärät ovat nousseet huimasti viime vuosina matkailijamäärän kasvun vuoksi. Saariselän alueen hoito-osuuskunta on totutusti hoitanut Saariselän alueen latujen ja talvipolkujen huollon. Tulevalla kaudella toiminta laajenee myös Kakslauttanen – Ivalo- alueen moottorikelkkaurien talviylläpitoon.

Muutos liittyy osaltaan siihen, että Inarin kunta on allekirjoittanut Metsähallituksen kanssa käyttöoikeussopimuksen Kakslauttanen – Ivalo -alueen moottorikelkkaurista. Muutoksen myötä kyseiselle uralle käyttäjien ei tarvitse maksaa enää Metsähallituksen aiemmin perimää uralupamaksua. Huomioitavaa on, että pääväylien ulkopuoliset urat ovat edelleen maksullisia ja niiden käyttöön pitää hankkia Metsähallituksen uralupa tai yritysten safarikäyttöön tarpeelliset luvat. Metsähallitus ja Inarin kunta tuottavat selkeät kartat, joista maksuttomat ja maksulliset reitit ja urat on helppo erottaa.

Reittihuoltoon panostetaan yhteisvastuullisesti

Inarin kunta on jo käyttöoikeudet hankkimalla panostanut moottorikelkkailumahdollisuuksiin taloudellisesti aiempaa enemmän ja tulee tekemään näin myös jatkossa toiminnan edelleen kehittämiseksi.

Tämä kehitystyö edellyttää kuitenkin hyvää yhteistyötä alueen toimijoiden kesken sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. On tärkeää, että alueen yrittäjät, lomakiinteistöjen omistajat, kiinteistöyhtiöt, yksityishenkilöt ja muut sidosryhmät osallistuvat taloudellisesti toiminnan kehittämiseen. Reittien ylläpidon taso on suoraan verrannollinen käytettävissä olevien resurssien määrään.

Maksuperusteiden rakennetta on selkiytetty palautteen perusteella

Reittihuollon keskittämisen tavoitteena on siirtyä toimimaan ns. ”yhden luukun” - periaatteella, jolloin Saariselän alueen hoito-osuuskunta hoitaa keskitetysti varainhankinnan ja ylläpidon yhteistyössä kunnan kanssa. Tämä helpottaa kehitystyötä merkittävästi. Lisäksi toimintamallin yksinkertaistamista on toivottu laajasti.

Lomakiinteistön omistajien ja kiinteistöyhtiöiden maksuperusteet säilyvät ennallaan. Yritysten maksut perustuvat liikevaihtoon ja yrityksen toimialaan.  Kauden 2023–2024 laskutus on käynnistynyt.

Lisätietoja:

Reima Idström, toimitusjohtaja, p. 040 564 6688
Jarmo Katajamaa, hallituksen pj., p. 040 593 1935

Laskutuksesta ja jäseneksi liittymisestä lisätietoja antaa

Tiina Idström
ladut@saariselka.fi
0505858008

Reittien käyttäjät voivat maksaa reittimaksuja myös osuuskunnan verkkokaupassa, liikuntaeduilla, mobilepaylla ja tekstiviestimaksulla.