Vuoden 2023 lappilainen harrastajateatteritekopalkinto, teemalla ”osallisuus” Sallaan

07.11.2023

Viime viikonlopun Kouta harrastajateatterifestivaali Ivalossa keräsi viitisenkymmentä osallistujaa ympäri Lappia ja kauempaakin Suomesta kouluttautumaan ja virkistäytymään teatterin parissa. Opintokeskus Kansalaisfoorumin, Suomen Harrastajateatteriliiton ja Suomen Nuorisoliiton yhteistyössä Inarin kunnan kulttuuritoimen ja harrastajateatteri iValoisten kanssa järjestämässä koulutusteemaisessa tapahtumassa perehdyttiin tarinateatterin, forum-teatterin, improvisaation, kirjoittamisen ja lavarunouden tekemiseen ammattiohjauksessa sekä nähtiin teatteriesityksiä ja muuta oheisohjelmaa.

Tapahtumassa jaettiin Kouta tapahtuman vuosittainen Vuoden lappilainen harrastajateatteriteko palkinto, 1000€. Palkinto jaettiin nyt viidettä kertaa. Edellinen palkinto meni Kittilään harrastajateatteriryhmälle Sortin sakki.

Tänä vuonna Vuoden lappilainen harrastajateatteritekopalkinnon teemana oli osallisuus. Palkintoraadin 2023 muodosti Suomen

Harrastajateatteriliiton toiminnanjohtaja Sanna Saarela, Opintokeskus kansalaisfoorumin Annamari Martinviita, Suomen Nuorisoseurojen toimialajohtaja Pasi Saarinen ja Kouta tapahtumatuottaja teatteritaiteilija Anne Niskanen. Somekampanjalla oli kerätty ehdotuksia perusteluineen raadin valinnan tueksi, ja raati huomioi nämä ehdotukset tehdessään valintaa.

Palkinto, 1000€ myönnettiin Sallan teatteriryhmälle seuraavin perusteluin:

Palkinnon saava ryhmä on aloittanut toimintansa täysin tyhjästä, ja luonut näin paikkakunnalleen aiemmin täysin puuttuneen mahdollisuuden harrastajateatterin tekemiseen ja kokemiseen. ”Näytelmän tuonti paikkakunnalle sai ihmisiin liikettä eri tavalla kuin ennen ja oli tekijöilleen mielekästä tekemistä päiviin. Näytökset olivat loppuun-myytyjä”, kerrottiin ehdotuksen jättäneissä perusteluissa. Aloittaessaan toimintansa ryhmään haettiin mukaan osallistujia lehti-ilmoituksella, ja kaikki halukkaat pääsivät mukaan. Moni mukaan tulleista oli teatteri-harrastuksessaan ensikertalaisia. Ryhmä on aktiivisesti kouluttautunut yhdessä, hakenut yhteistyökumppaneita ja rahoitusta toimintaansa, ja osoittanut näin vahvaa tahtoa ja pyrkimystä jatkaa sekä kehittää toimintaansa. Nyt ryhmä suunnittelee jo uutta näytelmää ja teatteriharrastus on paikkakunnalla syttynyt uuteen liekkiin monen vuoden tauon jälkeen.

Kuva Juha Kauppinen: Vuoden lappilainen harrastajateatteriteko palkinto 2023: viisi Sallan teatteriryhmäläistä noutamassa palkintoa.