Vuoden 2023 Inarilaisteko-kulttuuripalkinto on myönnetty

07.12.2023

Inarin kunnan kulttuuritoimi on vuodesta 1978 lähtien julkistanut itsenäisyyspäivän juhlassa Inarilaisteko-kulttuuripalkinnon saajan. Palkinto on perinteisesti luovutettu merkittävästi inarilaisen kulttuurin hyväksi toimineelle henkilölle tai ryhmälle. Inarilaistekopalkinnon saajan valitsee Inarin sivistyslautakunta. Kuntalaiset ovat saaneet viimeisimmän seitsemän vuoden ajan esittää ehdokkaita palkinnon saajaksi sivistyslautakunnan päätöksenteon tueksi. Inarilaisteko-palkinnon arvo on tuhat euroa.

Inarilaisteko 2023 -tunnustuksen saaja on kulttuuriteko, jonka tekeminen on edistänyt koko kylän ja kulttuuriyhteisön yhteishenkeä ja yhteisöllisyyden tunnetta.

Elokuva sai maailmanensi-iltansa kesäkuussa 2023 New Yorkin Tribeca-festivaalilla. Elokuva valittiin myös Toronton elokuvajuhlille.

Vuoden 2023 Inarilaisteko on Je’vida-elokuvan taustalla toiminut koltta- ja paikallisyhteisö / Näätämön kyläyhdistys.

Inarilaissyntyisen Katja Gauriloffin ohjaama, sekä Katja Gauriloffin, että Niillas Holmbergin käsikirjoittama Je'vida, on maailman ensimmäinen koltansaamenkielinen kokopitkä draamaelokuva ja se on herättänyt suuria tunteita elokuvateattereissa, sekä valtakunnallisesti, että maailmanlaajuisesti. Elokuvaa levittää elokuvayhtiö Future Film.

Tänä päivänä koltansaamea puhuu äidinkielenään vain noin 300 ihmistä. Elokuva tuo merkittävää näkyvyyttä kolttasaamelaiselle kulttuurille ja nostaa uhanalaisen kielen tunnettuutta.

Elokuvan toteuttamiseksi paikalliset ihmiset työskentelivät ahkerasti elokuvatuotanto-organisaation taustalla. Elokuvan merkittävissä rooleissa esiintyi kolttasaamelaisia ja joukkokohtauksissa lukuisia muita paikallisyhteisön jäseniä. Ennen kuvauksia paikalliset selvittivät kuvauspaikkoja sekä puvustusta ja esineistöä kolttasaamelaisten kotien uumenista.

Isompia rooleja elokuvassa oli mm. Agafia Niemenmaalla, Heidi Gauriloffilla, Sanna-Kaisa Palolla, Seidi Haarlalla, Matleena Fofonoffilla, Erkki Gauriloffilla, Heini Weslinillä ja Sara Sulanderilla.

Vuoden 2023 Inarilaisteko-palkinnolla Inarin kunnan sivistyslautakunta haluaa erityisesti huomioida ja nostaa esille Je’vida-elokuvan tekoon osallistuneet paikallisyhteisön jäsenet ja vapaaehtoiset avustajat.

Palkinnon rahasumma luovutetaan Näätämön kyläyhdistykselle käytettäväksi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia edistävään kulttuuritoimintaan kaikille tuotannon onnistumisen eteen uurastaneille. Itsenäisyysjuhlassa Näätämön kyläyhdistys ilmoitti, että on päättänyt lisätä myös yhdistykseltä 500 euroa summaan, jolla järjestetään koltta- ja paikallisyhteisölle kohdennettua kulttuuritoimintaa.

Inarilaisteko-kulttuuripalkintoa vastaanotti Heini Wesslin ja Je’vidaa elokuvassa lapsena näytellyt Agafia Niemenmaa sekä Näätämön kyläyhdistyksen pj. Arto Leivo. Palkinnon luovuttivat sivistyslautakunnan pj. Maritta Mäenpää ja kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen.

Inarin kunta onnittelee lämpimästi Inarilaisteko 2023 -palkinnon saajia ja toivottaa yhteisöllisiä hetkiä!