Vapaa-aikatoimen liikuntapalveluihin muutoksia

11.01.2024

Vapaa-aikatoimen liikuntapalveluihin muutoksia

Inarin kunnan vapaa-aikatoimen liikuntapalveluiden järjestämistä on uudistettu vuoden 2024 myötä. Liikuntaryhmät muodostuvat jatkossa kuormitustason perusteella, niin että tarjolla on sekä kevyempää jumppaa että raskaskuormitteista jumppaa. Jumpparyhmät ovat avoimia kaikille kuntalaisille.

Muutosten tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen liikuntapalveluita yhdenvertaisuus ja tasa-arvo huomioiden eri-ikäisille. Unohtamatta erityisryhmiä, jotka tarvitsevat mahdollisen vamman, sairauden tai muun toimintakyvyn heikentymisen vuoksi apua ja tukea liikkumiseen.

Jumpparyhmien suunnittelussa on huomioitu nykyiset liikuntasuositukset, johon sisältyy ohjeistus viikoittaisesta lihaskunto-, tasapaino- ja koordinaatioharjoitteiden määrästä sekä raskaan että kevyt kuormitteisen liikunnan määrästä. Säännöllinen liikunta ennaltaehkäisee sairauksia, ylläpitää toimintakykyä sekä useissa sairauksissa vähentää sairauteen liittyvien liitännäisoireita, kuten kipua. Kevyet jumpat soveltuvat erinomaisesti ikäihmisille, liikuntarajoitteisille ja niille kenellä toimintakyky on heikentynyt.

Vapaa-aikatoimi tekee jatkossa aktiivista yhteistyötä myös Lapin hyvinvointialueen kanssa. Tarpeen mukaan liikuntaryhmiä voidaan muokata tai lisätä vallitsevan tarpeen mukaan. Kunnan järjestämiin liikuntaryhmiin voi osallistua, joko kertalipukkeella tai liikuntapassilla, joita voi lunastaa kunnantalolta tai kirjaston niiden aukioloaikoina. Yli 70-vuotiaille liikuntaryhmät ovat maksuttomia.

Kevään liikuntaryhmät löydät tästä linkistä. Tarkemmat tuntikuvaukset löytyvät Ohjattu liikunta -välilehdeltä kunnan verkkosivuilta.

Maksuton liikuntaneuvonta 25−64-vuotiaille Inarin kuntalaisille

Vapaa-aikatoimi käynnistää tammikuussa myös maksuttoman liikuntaneuvonnan terveytensä kannalta vähän liikkuville. Palvelu on kohdennettu nyt alkuun 25−64-vuotiaille Inarin kuntalaisille.

Liikuntaneuvonnan aluksi kartoitetaan asiakkaan liikunta- ja terveystottumuksia. Liikunnan lisäksi kiinnitetään huomiota ruokailutottumuksiin ja elämänhallintaan. Näiden pohjalta luodaan yhdessä sovittuja tavoitteita, joita seurataan koko prosessin aikana. Lisäksi neuvonnassa on mahdollista saada yksilöllistä liikunnanohjausta. Neuvonnan tavoitteena on saada liikunnallisempi elämäntapa pysyväksi osaksi arkea. Neuvontaan sitoudutaan kolmeksi kuukaudeksi. Liikuntaneuvonta voidaan toteuttaa myös etänä puhelimen, tabletin tai tietokoneen välityksellä. Neuvontaan on siis mahdollista osallistua myös syrjäkyliltä.

Liikuntaneuvontaa toteuttaa erityisliikunnanohjaaja Jaana Niskanen.

Tuija Mikkonen, vapaa-aikasihteeri 0400 172 304
Mia Karvonen, 040 730 5139, liikunnanohjaaja