Osallistuvan budjetoinnin äänestys on käynnissä 22.4.-5.5.2024

22.04.2024

Inarin osallistuva budjetointi on edennyt äänestysvaiheeseen

Inarilaiset jättivät 147 ehdotusta 10 000 eurolle

Inarin kunnan vuoden 2024 osallistuvan budjetoinnin ehdotusten jättäminen päättyi 17.3. Inarilaiset jättivät yhteensä 147 ehdotusta siitä, miten osallistuvaan budjetointiin varattu 10 000 euroa tulisi käyttää. Suuret kiitokset kaikille ehdotuksia jättäneille! Jätetyt ehdotukset liittyivät muun muassa ulkoilureittien sekä virkistys- ja liikuntapaikkojen kehittämiseen, liikuntavälineiden uusimiseen, tapahtumien järjestämiseen, sekä kunnan vapaa-ajan toimintoihin. Ehdotuksia jätettiin eniten sähköisellä lomakkeella (133 kpl), mutta myös WhatsApp-viestillä sekä paikan päällä Ivalon ja Inarin kirkonkylän kirjastoissa, kirjastoautossa sekä Inarin kunnan osallisuuskeskuksessa.

Inarin osallistuvaa budjetointia toteutetaan nyt kuudetta kertaa. Viime vuonna ehdotuksia jätettiin 138, ja vuonna 2022 niitä jätettiin 147. Jätettyjen ehdotusten määrän perusteella Inarin osallistuva budjetointi on jatkanut suosiotaan.

Ehdotukset on käyty läpi kunnassa ennen äänestysvaihetta – äänestykseen eteni kahdeksan ehdotusta

Kaikki jätetyt ehdotukset on käyty läpi kunnassa. Kun samanlaiset tai samankaltaiset ehdotukset yhdistettiin, jäljelle jäi 84 ehdotusta. Äänestykseen etenivät sellaiset ehdotukset, jotka ovat kunnan toimivallassa, voidaan toteuttaa 10 000 eurolla ja jotka eivät ole toteutumassa jollakin muulla tavalla. Äänestykseen eteni kahdeksan (8) ehdotusta.

Kaikki tänä vuonna 12 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat inarilaiset pääsevät äänestämään, mikä ehdotus osallistuvan budjetoinnin määrärahalla toteutetaan. Yksi henkilö voi äänestää kerran. Äänestämään pääsee kunnan verkkosivuilta löytyvällä nettilomakkeella tai Inarin kunnan osallisuuskeskuksessa, Ivalon ja Inarin kirjastoissa sekä kirjastoautossa.

Äänestys järjestetään 22.04.-05.05.2024.

Äänestysvaiheeseen ovat edenneet seuraavat ehdotukset:

1. Saturnus -karuselli, sompakaruselli tai vastaava Inarin kirkonkylälle
    • Ehdotukseen kuluu koko määräraha. Karuselli kilpailutetaan ja karusellin paikka Inarin kylällä päätetään asukkaiden toiveiden sekä asennusmahdollisuuksien perusteella.
  2. Kuntoilulaitteita Urkinpuistoon Saariselälle
    • Määrärahalla voidaan hankkia arviolta 1–2 laitetta. Mikäli ehdotus voittaa äänestyksen, kartoitetaan tarkemmin, millaisille laitteille on tarve.
  3. Säädettävät lentopalloverkot ja toinen rantalentopallokenttä sekä sulkapallokenttä Ivaloon
    • Määrärahalla voidaan siirtää Ivalon torin vieressä oleva rantalentopallokenttä uimarannalle, hankkia säädettävät lentopalloverkot kentälle sekä toteuttaa sulkapallokenttä Ivaloon. Suunnitelman toteutuksessa ja kenttien sijoittelussa huomioidaan asukkaiden ja seuratoimijoiden mielipiteet.
  4. Ivalon skeittiparkin kehittäminen
    • Määrärahalla voidaan hankkia olemassa olevaan skeittiparkkiin lisää välineitä. Hankintaan kuluu koko määräraha.
  5. Keinolahden frisbeegolf-radan kunnostus
    • Mikäli ehdotus voittaa äänestyksen, tehdään lumien sulettua kartoitus kunnostustarpeista. Hankitaan tarvikkeita ja raivausta koko määrärahalla.
  6. Tervetuloa-kyltti Inarin kirkonkylälle
    • Määrärahalla voidaan rakentaa tervetuloa-kyltti Inarin kylälle etelän suunnasta tullessa. Kyltin ulkonäöstä voidaan järjestää ideakilpailu.
  7. Itseopiskelutila kirjaston tiloihin
    • Määrärahalla voidaan hankkia Smartblock-tila tai vastaava itseopiskelua varten Inarin kirjastoon.
  8. Jouluvalot Inariin ja Ivaloon
    • Määrärahalla voidaan hankkia valoja. Inarin ja Ivalon keskustojen halki kulkevat pääkadut ovat ELY-keskuksen hallinnoimia, eikä kunnalla ole oikeutta laittaa jouluvaloja niiden varsilla oleviin katulamppuihin. Mikäli ehdotus voittaa äänestyksen, tulee valojen sijoittelu suunnitella tarkemmin (miten/mihin).

Äänestämään pääset tästä linkistä: Osallistuvan budjetoinnin äänestys 2024

Mitä kuuluu viime vuoden voittajaehdotukselle?

Vuoden 2023 äänestyksen voitti kuntoportaiden rakentaminen Inarin Onnenkukkulalle. Alkuperäinen ajatus oli toteuttaa 10 000 euron ja talkootyön voimin portaat Onnenkukkulan jyrkemmälle puolelle. Kunnan, Inarin kyläyhdistyksen ja Inarin yritysten suunnittelutapaamisessa paikan päällä idea kuitenkin jalostui ja päätettiin toteuttaa kylältä, koululta ja leikkikentältä päin paremmin saavutettavat portaat Menesjärventien puolelle Onnenkukkulaa. Osallistuvan budjetoinnin 10 000 euron määrärahan puitteissa toteutettiin suunnitelmat portaiden rakentamiseksi sekä hankittiin osa tarvikkeista. Loppurahoitus kokonaistoteutukseen on varattu investointiohjelmaan vuodelle 2024.

Inarilaisten jättämiä ehdotuksia hyödynnetään paitsi osallistuvassa budjetoinnissa, myös muussa kunnan toiminnan suunnittelussa. Inarilaisten jättämistä ehdotuksista saadaan tärkeää tietoa siitä, millaisia asioita kuntalaiset tarvitsevat ja toivovat Inariin. Ehdotuksia toteutetaan mahdollisuuksien mukaan myös osana kunnan normaalia toimintaa.

Lisätietoja: hyvinvointikoordinaattori Leena Korhonen, leena.korhonen@inari.fi / 040 6434305

Jienas 22.4.-5.5.2024

Jienâst 22.4.-5.5.2024