Moottorikelkkaurien ja -reittien ajankohtauskatsaus

16.10.2023

Moottorikelkkaurien ja -reittien ajankohtauskatsaus

Inarin kunta ja Metsähallitus järjestivät yrittäjätapaamisen 11.10.2023 liittyen moottorikelkkaurien ja -reittien ylläpitoon Inarissa. Inarin kunta hankkii Metsähallitukselta käyttöoikeussopimuksella Kakslauttanen – Ivalo välin moottorikelkkauran syksystä 2023 alkaen. Ura kulkee Sodankylästä Saariselän ja Ivalon suuntaan ja siitä pääsee edelleen Ivalojoen ja Inarijärven kautta Pokan kelkkareitille ja Kittilään. Muutoksen myötä kyseiselle pääväylälle ei tarvitse maksaa Metsähallituksen aiemmin perimää uralupamaksua. Muutos helpottaa niin yksittäisiä kelkkailijoita kuin safareita. Talvikaudella 2023-24 kyseinen väli toimii vielä urana ja siellä pätee kelkkauraa koskevat säännöt.

Huomioitavaa on, että pääväylien ulkopuoliset urat ovat edelleen maksullisia ja niiden käyttöön pitää hankkia Metsähallituksen uralupa tai yritysten safarikäyttöön tarpeelliset luvat. Metsähallitus ja kunta tuottavat selkeät kartat, joista maksuttomat ja maksulliset reitit ja urat on helppo erottaa.

Kakslauttanen – Ivalo välille tullaan käynnistämään reittitoimitus, jossa rakennetaan pysyvät ja viralliset kelkkailun kulkuyhteydet pääväylälle. Reittisuunnitelman pohjaksi kunta tulee järjestämään työpajoja ja kuulemistilaisuuksia sidosryhmien kanssa. Aikataulusta ja prosessista tiedotetaan kunnan verkkosivulla ja muissa medioissa.

Saariselän ympäristön kelkkaurien käyttömäärät ovat monin kymmenkertaiset muihin kunnan ylläpitämiin uriin ja reitteihin nähden. Inarin kunta edellyttääkin, että alueen kelkkaurien- ja reittien ylläpitoa ja kehittämistä tehdään jatkossakin yhteistyöllä.

Inarin kunta ja Metsähallitus kiittävät yrittäjiä tilaisuuteen osallistumisesta ja aktiivisesta keskustelusta!

Lisätietoja asiasta antaa:

Reetta-Mari Tammela