Inarin kunnan tiedote 25.11.2020 liittyen Covid -19 tilanteen hallintaan

25.11.2020

Kuntalaisissa on herättänyt huolta harrastustoimintaan, mm. pelimatkoihin ja turnauksiin liittyvät riskit. Lapin sairaanhoitopiirissä tilanne on kehittynyt parempaan suuntaan ja epidemiatilanne on perusvaiheessa. Edelleen on todella tärkeää muistaa turvavälit, käsien pesu, käsien desinfiointi ja maskin käyttö. Maskin käyttöä suositellaan kaikissa julkisissa tiloissa, jos turvavälejä ei pystytä toteuttamaan.

Inarin kunta seuraa tilannetta jatkuvasti ja noudattaa Lapin koronakoordinaatiotyöryhmän asiantuntijoiden määrittelemiä perusteita suositusten ja rajoitusten määrittelyssä, joiden pohjalta annetaan kuntakohtaiset suositukset ja rajoitukset. Lapin alueellinen koronakoordinaatioryhmä kokoontuu seuraavan kerran tarkastelemaan tilannetta perjantaina 27.11.2020.

Tällä hetkellä tartuntataudeista vastaava lääkäri suosittelee, ettei Inarin kunnasta matkusteta koronainfektion kiihtymis- tai leviämisvaiheen alueille ilman painavaa syytä. Mikäli Lapin alueellinen koronakoordinaatioryhmä katsoo tarpeelliseksi muuttaa nykyisten suositusten ja rajoitusten asettamisen perusteita, Inarin kunta tulee niitä noudattamaan.

Epidemian perusvaiheessa tilanteen ollessa rauhallinen, pyrkimyksenä on turvata normaali arjen toiminta terveysturvallisuuteen liittyviä suosituksia noudattaen. Kunta noudattaa toiminnassaan tällä hetkellä normaalia lainsäädäntöä ja mahdollisia ennaltaehkäiseviä toimia suosituksineen otetaan käyttöön, mikäli tilanne Inarin kunnassa tai sairaanhoitopiirin alueella sitä edellyttää.

Toni K. Laine
kunnanjohtaja