Kansainvälinen Spirit of Inari -matkailuseminaari pidettiin 10.11.2022

16.11.2022

Spirit of Inari -seminaarin osallistujat 2022
Ryhmäkuva osallistujista. Alkuperäinen taustakuva on Tytti Bräysyn ottama ja nimeltään Aanaarjävri/Inarijärvi.

Noin 300 henkilöä seurasi kansainvälistä Spirit of Inari –seminaaria torstaina 10.11., joista 170 paikan päällä Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa ja 130 verkon kautta. Seminaarin järjesti viidettä kertaa Inarin kunnan yritys- ja kehittämispalvelut.  Vt. elinkeinojohtaja Katariina van Boxtelin mukaan tapahtuman tavoitteena on edistää matkailualan yhteistyötä ja verkostoitumista sekä tuoda alueelle uusia ideoita, tietoa ja inspiraatiota. Yhteen hiileen puhaltaminen ja vuoropuhelu nousivat esiin puheissa läpi seminaariohjelman. Yhteistyötä tehdään matkailualueen sisällä sekä yli kuntien ja valtion rajojen. Paikalle saapui osallistujia mm. Norjasta.

Puhujien joukossa oli kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, islantilainen elämysmatkailun ammattilainen Hördur Bender, Saariselällä toimivan Top Star Finlandin osakas ja ex-vuorikiipeilijä Veikka Gustafsson, 40 vuotta täyttäneen Lapland Safariksen vanhempi neuvonantaja Jyrki Niva ja luksusmatkailusta puhunut Ari Siivikko. Kalastusmatkailusta kertoivat Visit Finlandin Aleksanda Shaknovich, Galddoaivi Safarin Atte Ikkala ja Varangerbryggen Pål Haldorsen Pykeijasta. Markkinointipäällikkö Hanna Kouri loi katsauksen alueen matkailutilanteeseen.

Seminaarin pääteemoja olivat kestävä kehitys, vastuullisuus ja investoinnit. Kestävästä kehityksestä pitivät yleisöltä kiitosta saaneet puheenvuorot kunnan hankekoordinaattori Miika Leivo ja Lapland North Destinationsin Noora Portti. Myös Kontiki Reisenin pääjohtaja Bruno Bisig puhui etänä matkailun kestävyydestä. Investoinneista kertoivat UTAC Ivalon Susan Vuoriaro ja Norwegian Travel Companyn Torstein Bolme. UTAC tuo matkailuun merkittävästi tuloja, mm. 2500 hotelliyötä vuodessa. Toinen tärkeä ala matkailulle ovat elokuva- ja tv-tuotannot, joiden tuomista tuloista ja maineesta kuvauspaikoille kertoivat Film Service Finlandin markkinointipäällikkö Anni Wessman ja Kirsikka Paakkinen Lapin elokuvakomissiosta.

Alueen matkailumarkkinointiyhtiö Lapland North Destinations järjesti yrittäjille digitaalisen workshopin matkanjärjestäjien kanssa 9.11. ja kunta vei paikalla olleet matkanjärjestäjät tutustumaan n. 15 yritykseen 11.-12.11.

Matkanjärjestäjien paneelikeskustelu
Kari Halonen, Toolbox Consulting Ltd., haastattelee matkanjärjestäjiä. Sohvalla Anna Ptak, Richard Nodder ja Liying Li.

Inarin kunnan yritys- ja kehittämispalvelut kiittää puhujia, esiintyjiä, juontaja Petri Saastamoista, seminaariin osallistuneita, teknikkoja, tulkkeja, Sajoksen henkilökuntaa ja seminaarin infoa hoitaneita Saamelaisalueen koulutuskeskuksen matkailulinjan opiskelijoita. Mikäli haluat katsella seminaarivideota, voit pyytää linkin osoitteesta yrityspalvelut@inari.fi