Johtavan lääkärin tiedote 17.3.2022

17.03.2022

Koronavirusta esiintyy edelleen paljon. Osastolla on hoidossa koronapotilaita ja myös henkilökunnan keskuudessa on paljon tartuntoja. Rokotteet suojaavat kuitenkin hyvin vakavaa tautia vastaan. Riskiryhmäläisten ja yli 60-vuotiaiden on erityisen tärkeää ottaa kaikki kolme rokoteannosta. Rajoitusten keventyessä korostuvat omaehtoiset toimet tartuntojen leviämisen estämiseksi, kontaktien välttäminen sairaana, kotitestaus ja mahdollisimman korkea rokotekattavuus. Maskin käyttö on tärkeää vierailtaessa terveyskeskuksessa, tehostetun palveluasumisen yksiköissä ja kaikilla julkisilla paikoilla, jos turvavälien pitäminen ei onnistu.

Myös yleistä vatsatautien aiheuttajaa norovirusta esiintyy kunnassa. Norovirus on erityisen herkästi tarttuva. Hyvä käsihygienia ehkäisee myös noroviruksen leviämistä. Käsidesi ei nitistä noroa, vaan siihen vaaditaan perusteellinen käsien saippuapesu.

Ukrainan sodan takia terveyskeskukseen on tullut paljon kyselyitä joditablettien jakelusta. Vakavassa ydinonnettomuudessa voi ilmaan vapautua radioaktiivista jodia. Se kulkeutuu hengityksen mukana keuhkoihin ja kerääntyy kilpirauhaseen. Kilpirauhasen saama säteilyannos voi aiheuttaa rauhaseen kasvaimia tai vajaatoimintaa.  Tätä vastaan voi suojautua ottamalla oikeaan aikaan joditabletin. Se kyllästää kilpirauhasen jodilla, jolloin radioaktiivinen jodi ei imeydy siihen vaan poistuu kehosta nopeasti virtsan mukana. Joditabletteja ei pidä ottaa omin päin, koska ajoitus on tärkeä. Liian aikaisin tai myöhään otettuna suojavaikutus heikkenee. Viranomaiset ilmoittavat, milloin joditabletti kannattaa ottaa. Joditabletteja on saatavilla myös ravintolisänä. Niissä on kuitenkin paljon vähemmän jodia kuin lääketableteissa (Jodix 130 mg tabletti), eivätkä ne siksi sovellu käytettäväksi säteilyvaaratilanteessa. Yhden joditabletin antama suoja säilyy noin vuorokauden. Jos säteilyvaara uusiutuu tai jatkuu pitkään, viranomaiset kehottavat radiossa ja televisiossa ottamaan toisen annoksen. Alle 12-vuotialle valmistaja suosittelee puolta tablettia, mutta tästäkin viranomaiset ohjeistavat. 1-3 –vuotiaiden annos on ¼ tablettia ja alle 1-vuotiaiden 1/8 tablettia liuotettuna veteen. Joditablettien ottaminen on tärkeää erityisesti lapsille ja raskaana oleville naisille.

Joditablettia ei tule ottaa, jos on yliherkkä jodille tai sairastaa kilpirauhassairautta. Tavallinen varjoaineen tai esim. paikallisantiseptin aiheuttama jodiallergia ei koske kaliumjodia sisältäviä joditabletteja. Jos kilpirauhasen vajaatoiminta on lievää ja kilpirauhasen osa toimii, voi joditabletin ottaa viranomaisen ohjeen mukaisesti. Kilpirauhasen vajaatoiminta on lievää, jos kilpirauhasen toimintaa mittaava TSH-arvo on lievästi koholla, mutta potilaalla ei ole vajaatoimintaan liittyviä oireita.

Terveyskeskus on varastoinut joditabletteja sote-työntekijöitä ja hoidossa olevia potilaita varten. On huomioitava, että joditableteilla ehkäistään vain kilpirauhassyöpää. Yli 40-vuotiaiden kohdalla ajatellaan, etteivät he elinaikanaan ehdi kehittää kilpirauhassyöpää. Radioaktiivisen jodin kertymistä kilpirauhaseen lisää jodin puute. Suomessa jodia on ruokasuolassa, joten riski yli 40-vuotiaan kilpirauhassyövän kehittymiselle on harvinaista eivätkä he tarvitse laskeumatilanteessa jodia. Jodin liiallinen annostelu voi johtaa struumaan ja kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tämä kuitenkin korjaantuu usein muutamassa viikossa. Jos kotoa löytyy joditabletteja, on hyvä muistaa, että myös vanhentuneet joditabletit toimivat todennäköisesti tehokkaasti. Inarin kunta ei ole varustautunut jakamaan joditabletteja kuntalaisille, vaan kaikkien tulee hankkia joditabletit koteihin ja mökkeihin. Viranomaiset kehottavat taloyhtiöitä hankkimaan asukkaille joditabletteja väestönsuojiin. Työpaikkoja, kouluja, päiväkoteja ja muita hoitolaitoksia kehotetaan myös varaamaan joditabletteja jokaista työntekijää ja asukasta varten.

Terveysturvallista rauhallista aurinkoista kevättä surullisesta maailman tilanteesta huolimatta! Nyt, jos koskaan on tärkeää pitää itsestä ja lähimmäisistä huolta, osoittaa rauhaa, rakkautta ja välittämistä.

Outi Liisanantti, johtava lääkäri