Lappi-brändi 2.0 -hanke jalkautuu Pohjois-Lappiin 24.-26.11.2025
28.10.2025
Lapin liiton Lappi-brändi 2.0 -hanketiimi ja mainostoimistokumppani Werklig suuntaavat marraskuun lopulla seutukuntavierailulle Pohjois-Lappiin.
Kierroksen tavoitteena on tutustua alueen erityispiirteisiin, ihmisiin, yrityksiin ja paikallisiin toimijoihin. Osana kierrosta järjestetään työpajoja, joissa paikalliset pääsevät tuomaan näkemyksiään ja ideoitaan esiin. Tilaisuudet pidetään osin päiväsaikaan ja osin iltaisin, jotta mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan. Lisäksi hankkeen puitteissa järjestetään syksyn aikana kaksi samansisältöistä etätyöpajaa, jotka ovat avoimia kaikille lappilaisille.
Hankkeen kaikille avoin työpaja pidetään Inarin kunnantalolla Ivalossa 26. marraskuuta klo 14.30
Lisäksi järjestetään etätyöpajoja, näiden tiedot löydät tästä linkistä
Uudistuva brändi vastaa Lapin uusiin haasteisiin
Yli kymmenen vuotta sitten luotu Lapin aluebrändi on nyt päivityksen alla. Viime vuosien toimintaympäristön muutokset ovat tehneet brändin painopisteiden tarkastelusta ajankohtaista. Tunnistettavan ja yhtenäisen aluebrändin avulla Lappi voi vahvistaa vetovoimaansa ja pitovoimaansa, houkutella uusia asukkaita ja osaajia sekä tukea maakunnan kestävää kasvua ja elinvoimaa.Lappi-brändi 2.0 -hankkeessa testataan nykyistä brändiä ja kehitetään sen pohjalta päivitetty versio, jota tullaan pilotoimaan ja jalkauttamaan yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Tavoitteena on vahvistaa brändiosaamista ja -ajattelua, joka tukee sekä yritysten kilpailukykyä että kuntien kehittämistyötä.
Brändin päivitystyö etenee vuonna 2025
Hankkeen ensimmäisen vuoden aikana on kerätty sidosryhmiä yhteen tarkastelemaan Lapin brändin toimivuutta ja toteutettu mielikuvatutkimus Lapista sekä kotimaisella että kansainvälisellä tasolla.
Varsinainen brändin päivitystyö toteutetaan vuoden 2025 aikana yhteistyössä Werkligin kanssa. Työ jatkuu syksyn 2025 seutukuntakierroksella, jonka tavoitteena on syventää ymmärrystä Lapin alueellisista erityispiirteistä sekä lappilaisesta osaamisesta ja arjesta. Samanaikaisesti etenee myös Lapin kulttuurin ja luovien alojen kasvuohjelmatyö, joka käynnistettiin syksyllä 2024. Työtä jatketaan vuoden 2025 aikana kilpailutettavien asiantuntijakumppaneiden kanssa, ja sen tavoitteena on vahvistaa kulttuurialan toimijoiden yhteistyötä ja roolia maakunnan kehittämisessä.
