Kommentoi Inarin kunnan osallisuusohjelmaa 17.11.2022 mennessä.

07.11.2022

Inarin kunnassa on valmisteltu osallisuusohjelmaa. Osallisuus- ja tervetulo-ohjelma kokoaa yhteen Inarin kunnassa jo olemassa olevat osallisuuskeinot ja kuntalaisten osallistumismahdollisuudet. Lisäksi osallisuusohjelmassa linjataan tulevaisuuden tavoitteita ja kehittämiskohteita osallisuuteen liittyen. Osallisuus on osallistumismahdollisuuksien lisäämistä sekä tunne siitä, että voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Se on yhteenkuuluvuutta sekä kuulluksi tulemista. Osallisuusohjelmassa on määritelty tavoitteita ja toimenpiteitä ikäryhmittäin, sekä lisäksi tervetulo-ohjelmassa uusille inarilaisille tarkoitettuja toimenpiteitä.

Ohjelmaa on rakennettu yhteistyössä kuntalaisten kanssa työpajoissa sekä osallisuuskyselyn kautta. Inarin kuntalaisilla ja yhdistyksillä oli mahdollisuus kommentoida ja ottaa kantaa osallisuuohjelmaan 17.11.2022 asti sähköpostitse tai viestillä hyvinvointikoordinaattorille: Katariina Lehtonen / katariina.lehtonen@inari.fi / 0406434305

Tämän jälkeen osallisuusohjelma käsitellään kunnanhallituksessa ja valtuustossa. Osallisuusohjelman toteutumista seurataan osana Inarin kunnan hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistä. Osallisuusohjelmaa tarkastellaan yhdessä hyvinvointikertomuksen kanssa, ja sitä päivitetään tarpeen mukaan valtuustokausittain.

Kuva: Juha Kauppinen