Ivalon koulukeskuksen rakentaminen on aloitettu kesällä 2020

21.09.2020

Video: Markus Oksman

Koulukeskuksen rakentaminen on aloitettu kesällä 2020 tontin raivaamisella, pohjatöillä ja perustusten rakentamisella.

Inarin kunta ja Lehto Oy allekirjoittivat kesäkuussa 2020 sopimuksen Ivalon koulukeskuksen toteuttamisesta elinkaarihankkeena. Uudisrakentamisen lisäksi sopimukseen kuuluu ylläpito- ja käyt­tä­jä­pal­ve­lut 20 vuoden ajan sekä vanhan koulurakennuksen purkaminen. Hankkeen kustannusarvio on rakentamisvaiheen osalta 26,3 miljoonaa euroa. Koulukeskuksen valmistuttua ylläpitopalvelun ostot ovat arviolta 20 miljoonaa euroa jakautuen 20 vuodelle.

Uusi rakennus tulee Ivalojoen pohjoisrannalle nykyisen ala-asteen tontille. Hankkeen laajuus on reilut 9000 kerrosalaneliötä ja pinta-ala 9122 bruttoneliömetriä. Koulukeskus rakennetaan kahteen kerrokseen. Koulutus- ja kulttuurikeskus on monipuolinen toiminnallinen kokonaisuus, joka tarjoaa kuntalaisille puitteet elinikäiseen oppimiseen. Rakennuksen on suunnitellut Alt Arkkitehdit Oy.

Kiinteistöön tulee tilat noin 500 oppilaalle esiopetukseen, yhtenäiskoulun toimintaan (esikoulu, vuosiluokat 1-9), iltapäivätoimintaan sekä lukio-opetukseen. Lisäksi koulukeskukseen rakennetaan liikuntahalli, kuntosali. auditorio-elokuvateatteri, valmistuskeittiö sekä muut sivistystoimen tarvitsemat tilat.

Rakennus ympäristöineen tulee toimimaan viihtyisänä kohtaamis-, harraste- ja kulttuuritilana, joka tukee koulun kulttuurikasvatustehtävää ja täyttää myös konferenssien ja muiden yleisötapahtumien esittämät vaatimukset tilojen sekä esitysteknisten mahdollisuuksien osalta.

Rakentamista voi seurata verkossa

- turvallisuussyistä ei työmaa-alueella

Rakentamisen edistymistä on mahdollista seurata Inarin kunnan kotisivulla. Rakennustyömaalle on turvallisuussyistä johtuen asiattomilta pääsy kielletty. Työmaa-alueella voi olla rakenteita, jotka ovat vaarallisia. Työmaalle tulee kameravalvonta.

Lisätietoja:
Toni K. Laine, kunnanjohtaja, Inarin kunta, puh. 040 594 3253