Liittymien korkeat lumivallit voivat vaarantaa liikenneturvallisuutta

29.03.2023

Kuva: Nina Mönkkönen/ Liikenneturva

Teiden näkemäalueet alkavat täyttyä lumesta, mikä aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti risteysalueilla. Lapin ELY-keskus vastaa maanteiden risteysalueiden näkemäalueiden kunnossapidosta ja kunnat katujen risteysalueista. Yksityisteiden liittymien kunnossapidon vastuu on liittymän omistajalla.

Yksityistien liittymän omistajan tulee poistaa liittymän näkemäesteenä olevat lumet.  Myös maanteiden aurauksesta yksityisen tien liittymään tulevien lumien poisto kuuluu liittymän omistajalle. Vastuu on kirjattu lakiin liikennejärjestelmästä ja maanteistä (38 §) seuraavasti: ” Yksityisen tien pitäjä ja maatalousliittymän haltija ovat velvollisia tekemään liittymänsä ja pitämään sen kunnossa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ohjeiden mukaan sillä tavoin, ettei niistä ole vaaraa liikenteelle eikä haittaa maantien kunnossapidolle.”

Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että liittymästä on esteetön näkemä maantielle kumpaankin suuntaan. Esimerkiksi kun maantiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, pitää liittymästä nähdä vähintään molempiin suuntiin 200 metriä.  Näkemäesteitä voivat lumen lisäksi olla puut, pensaat, vesakot.  Maanteillä aurauksesta muodostuvan lumivallin korkeus ei saa olla yli 80 cm ja suojateiden läheisyydessä yli 50 cm. Näitä mittoja on hyvä noudattaa myös yksityisteillä.

Nyt kaikki liittymien omistajat tarkistamaan omien liittymiensä näkemät ja hoitamaan näkemäalueet kuntoon, jotta liikenneturvallisuus ei vaarantuisi. Näkemien puhdistuksessa on kuitenkin muistettava olla varovainen, ettei siitä synny vaaratilanteita muille tienkäyttäjille.