Elämysten Inari - tapahtumilla elinvoimaa
Hankkeen kesto 1.8.2025-31.12.2026
Hankkeessa kehitetään ympärivuotista, kylien elinvoimaa lisäävää tapahtumatuotantoa kyläläisten lähtökohdista, lisätään kyläläisten tapahtumajärjestämisen osaamista ja valmennetaan yhdistyksiä tapahtumien järjestämiseen. Monipuolinen ja ympärivuotinen tapahtumatarjonta lisää kylien elinvoimaisuutta, yhteisöllisyyttä ja näkyvyyttä ulospäin matkailijoille ja paikallisille asukkaille kylien ulkopuolella. Kylien vahvuudet saadaan kunnan vahvalla markkinallisella ja kehittämistuella nykyistä paremmin esille. Hankkeessa tuetaan ihmisten ja ympäristön hyvinvointia lisäämällä alueen elinvoimaa yhteisöllisen paikallisen suunnittelun ja uuden oppimisen myötä.
AJANKOHTAISTA
20.1. Työpajailta: Tapahtumatuotannon oppaan käyttö
Työpaja pidetään klo 16 -19 Ivalossa, kunnantalolla neuvotteluhuoneessa 111.
Tervetuloa tutustumaan tapahtumatuotannon oppaaseen! Oppaaseen, joka on koottu helpottamaan kaikkien kunnan alueella toimivien tapahtumajärjestäjien toimintaa. Oppaasta löytyy yleisiä ohjeita siitä, miten tapahtuman saa ideasta toteutukseksi, materiaali pankki sekä osio, jossa on koottu yhteen kunnan alueella olevia tiloja, palveluntarjoajia ja muita resursseja, joita useimmiten tarvitaan. Työpajassa saat parhaat vinkit ja tärpit oppaan käyttöön!
Ilmoittaudu viimeistään 14.1. mennessä!
21.1. Tapahtumatuotannon valmennuspäivä
Koulutuspäivä pidetään Wilderness Hotel Juutuan neuvottelutila Koskessa
Päivä on jaettu kahteen osaan:
9-12 AAMU: Tapahtumien ansaintologiikka, myynti ja markkinointi
16-19 ILTA: Tapahtumien suunnittelu ja projektinhallinta
Aamussa ja illassa ohjelma koostuu ensin koulutusosasta, jonka jälkeen pureudumme syvemmin lisäksi tulevan vuoden käytännön esimerkkiin, jota ollaan oikeasti toteuttamassa ja kehitämme sitä eteenpäin käsittelyssä olevan aiheen näkökulmasta. Mikäli haluat oman tapahtumasi sparrattavaksi työpajaan ota yhteyttä Miia-Tatjaanaan (miia-tatjaana.salakka@inari.fi)
Ilmoittaudu viimeistään 14.1. mennessä!
11.2. Tapahumatuotannon valmennuspäivä
Paikka tarkentuu ja ilmoittautuminen aukeaa pian!
Päivä on jaettu kahteen osaan:
9-12 AAMU: Tapahtumien suunnittelu ja projektinhallinta
16-19 ILTA: Tapahtumien ansaintologiikka, myynti ja markkinointi
Aamussa ja illassa ohjelma koostuu ensin koulutusosasta, jonka jälkeen pureudumme syvemmin lisäksi tulevan vuoden käytännön esimerkkiin, jota ollaan oikeasti toteuttamassa ja kehitämme sitä eteenpäin käsittelyssä olevan aiheen näkökulmasta. Mikäli haluat oman tapahtumasi sparrattavaksi työpajaan ota yhteyttä Miia-Tatjaanaan (miia-tatjaana.salakka@inari.fi)
KYSELY TAPAHTUMATILOISTA JA MUISTA RESURSSEISTA
Onko yritykselläsi tiloja tai muita resursseja tarjolla tapahtumajärjestämisen tueksi? Elämysten Inari -hankkeessa kootaan tapahtumajärjestämisen tueksi opasta, jossa ajatuksena yleisten ohjeiden lisäksi on tarjota "yhden pysähdyspaikan taktiikalla" vastaus mahdollisimman moneen tapahtumajärjestämisen yleiseen pulmaan.
Oppaan resurssilistauksen pyrkimykimyksenä on helpottaa oikeanlaisen tilan, alihankintapalveluiden ja mahdollisten laina/vuokravälineiden löytymistä. Mitä enemmän ja monipuolisemmin tiloja ja resursseja on tiedossa, sitä parempi. Opas julkaistaan kunnan verkkosivuille ja on siten kaikkien käytössä.
Ilmoita tapahtuma tilasi tai resurssi vastaamalla kyselyyn joulukuun loppuun mennessä!
HANKKEEN ENSIMMÄISET TYÖPAJAT
Elämysten Inari –tapahtumilla elinvoimaa -hankkeen työpajoissa koostettiin tapahtumatuotannon vuosikello ja identifioitiin Inarin vahvuuksia tapahtumapaikkana.
4.11 Inarin unelmien tapahtumavuoden vuosikello ja tapahtumatuotannon tulevaisuus -työpajaan osallistui 16 henkilöä ja 5.11. Tapahtumatoiminnan vahvuudet ja kehittäminen, kylien tapahtumateemat ja niiden toteuttaminen yhdessä vuonna 2026 työpajaan osallistui 8 henkilöä. Osallistujien joukossa oli sekä yritysten että paikallisten yhdistysten edustajia.
Työpajojen suurin anti oli oivallus siitä, että Inarissa tapahtuu paljon, mutta pienet tapahtumat jäävät herkästi piiloon ja tapahtumia järjestetään omissa porukoissa toisistaan tietämättä. Inarin 150v juhlavuoden hengessä yhteistyötä halutaan lisätä eri toimijoiden välillä ja tehdä isommin sekä näkyvämmin. Erityisesti kannatusta saivat yhteisesti järjestetyt markkinat yhteistyön vauhdittajina.
Tulevaisuudessa Inari haluttaisiin tuntea innovatiivisena tapahtumakuntana, jonka tapahtumatarjonnassa näkyy vahva kyläidentiteetti ja jossa puhalletaan yhteen hiileen. Arvostetaan ja hyödynnetään paikallisuutta, joka tuo esiin Inarin parhaita puolia.
HANKKEEN TAVOITTEET JA LISÄTIEDOT
Inarin kunta täyttää 150-vuotta vuonna 2026. Juhlavuosi on erinomainen tilaisuus innostaa toimijoita kokeilemaan uudenlaista tapahtumatuotantoa läpi vuoden. Juhlavuoden aikana pilotoidaan kahdeksaa eri vuoden aikaan sijoittuvaa tapahtumaa. Tavoitteena on lisätä eri toimijoiden tapahtumajärjestämisen osaamista. Tavoitteena on kehittää ja juurruttaa tapahtumajärjestämisen malli. Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä ovat kyläläiset ja muut tapahtumien järjestämisestä kiinnostuneet tahot, joiden tapahtumatuotanto-osaamista ja mahdollisuuksia tuetaan verkostoitumisen, yhteistyön, valmennusten ja hankkeessa tehtävien ohjeistusten avulla. Konkreettisina tuotoksina jää tapahtumajärjestämisen osaamisen kehittymisen lisäksi tapahtumajärjestäjän ohjeistus, valmennussisällöt, markkinointivideot ja -kuvat, kylien tapahtumatuotantoon liittyvien investointitarpeiden koonti sekä digitaalinen lipunmyyntijärjestelmä.
Hanketoimet on jaettu neljään varsinaiseen työpakettiin, jotka toteutuvat osittain ajallisesti limittäin. Työpaketit ovat:
- Yhteistyöverkoston toiminnan järjestäytyminen ja pilottitapahtumien suunnittelu työpajoissa.
- Edellytysten lisääminen Inarin kunnan alueella järjestettävien tapahtumien järjestämiseksi; Selvitys kylien pienistä investointitarpeista tapahtumien järjestämiseksi sekä digitaalisen lipunmyyntijärjestelmän suunnittelu ja hankkiminen.
- Osaamisen kehittäminen valmennusten avulla; Tapahtumia järjestäville tahoille suunnattu valmennus projektiosaamiseen, tapahtumajärjestämiseen, tapahtumien markkinointiin ja viestintään. Valmennukset hankintaan ostopalveluna.
- Tapahtuman toteuttajan ohjeistuksen laatiminen; Kokonaiskonseptin muotoilusta ja ohjeistuksen koostamisesta vastaa ostopalvelun toteuttaja.
Hankkeen kumppanina ovat hankkeeseen sitoutuneet kyläyhdistykset, Sámi Duodji ry ja Inarin kaupalliset kalastajat ry. Hankkeen kustannusarvio on 85 286 euroa, johon on saatu tukea Leader Pohjoisin Lappi ry:ltä 90 % ja 10 % yksityinen rahoitusosuus katetaan talkootyöllä.
Lisätiedot:
Inarin kunta, Yritys- ja kehittämispalvelut: yrityspalvelut@inari.fi
Hanketyöntekijä: miia-tatjaana.salakka@inari.fi
HANKKEESSA TAPAHTUNUTTA
KUTSU HANKETYÖPAJOIHIN
Hankkeen ensimmäiset työpajat järjestetään 4.11. ja 5.11. Mukaan ovat tervetulleita kaikki, joilla on ajatuksia siitä millaisia tapahtumia Inarissa pitäisi järjestää: oli se sitten hiihtoa, pilkkiä, markkinat, konsertti, esittävää taidetta, peli-ilta tai roolipelipäivä,standuppia, runotapahtuma... mikä tahansa mikä kiinnostaa juuri sinua, on mahdollista muuntaa tapahtumaksi ja jakaa muistoiksi tallentuva kokemus muiden kanssa. Eniten työpajoista saa osallistumalla molempiin, mutta vain toiseen osallistuminen on myös mahdollista. Parhaillaan työpaja on ideoiden ja tekijöiden kohtaamispaikka. Mukaan voi tulla pienellä tai suurella idealla - tai jopa ilman ideaa ja auttaa työstämään olemassa olevia ideoita eteenpäin. Ennen molempia työpajoja lähetetään mietittäväksi pieni ennakkotehtävä.
4.11. Inarin tapahtumatuotannon yhteinen unelmien konsepti työpajassa klo 16-19 Törmäsen keitaalla hahmotellaan Inarin tapahtuma Inarin tapahtumatoiminnan yhteinen unelmien konsepti ja visio. Tutustumme toistemme tapahtumasuunnitelmiin ja niistä muodostuvaan kokonaisuuteen. Millaisesta tapahtumatoiminnasta Inari voitaisiin tulevaisuudessa tuntea? Millaiselle yhteiselle visiolle juhlavuoden 2026 tapahtumatoiminta rakennetaan ja miten sitä yhdessä pidetään yllä myös tulevaisuudessa? Mikäli sinulla ei ole omaa tapahtuma ideaa, voit tulla tutustumaan muiden ideoihin.
5.11. Tapahtumatoiminnan vahvuudet ja kehittäminen työpajassa klo 15-18 Inarin koululla etsitään toiminnan vahvuuksia ja miten kylien tapahtumateemat ja niiden toteuttaminen yhdessä vuonna 2026. Työstetään eilen hahmoteltua unelmaa lähemmäs konkretiaa. Selvitämme työpajassa paikallisten toimijoiden kanssa Inarissa tunnistettuja tapahtumatoiminnan vahvuuksia ja kehitystarpeita. Käymme yhdessä läpi kylien omia tapahtumateemoja ja suunnitelmia niiden toteuttamiseen. Työpajassa keskitymme erityisesti juhlavuoden tapahtumien suunnitteluun.
Voit täyttää ilmoittautumisen joko suoraan alla tai tästä linkistä 30.10. mennessä. Osallistumismuistutus, saapumistiedot ja ennakkotehtävä lähetetään sähköpostilla ilmoittautumisen umpeuduttua. Mikäli et pääsekään osallistumaan peruutathan ilmoittautumisesi sähköpostilla miia-tatjaana.salakka@inari.fi.

