LUKUTAITOYHTEISTYÖ 7 - 9 LUOKKIEN KANSSA

Osio A        jokaiselle opetusryhmälle

KIRJASTONKÄYTÖN OPETUS (1 kerta, kaksoistunti)

Kirjastonkäytön ohjauksen tarkoitus on opastaa oppilaita löytämään kirjastosta itselleen sopivaa ja opiskelussa tarvittavaa aineistoa. Yläkoulun kirjastonkäytön ohjauksessa on kyse erityisesti tiedonhausta kirjastojärjestelmässä sekä verkkokirjaston ja e-aineiston käytöstä.

 

Osio B opettajan harkinnan mukaan, voi valita seuraavista sisällöistä 0 - 1 kertaa / opetusryhmä:

LUKUTEHTÄVÄ + KIRJAVINKKAUS + LUKUKORTTI

Kirjavinkkauksen lähtökohta on, että opettaja tuo ryhmän lainaamaan aineistoa jotakin oppilaiden lukutaitojen kehittämiseen liittyvää tarvetta varten (esitys, esitelmä, projektityö, lukupäiväkirja, muu tehtävä tms.). Kirjastotyöntekijä valmistelee tehtävään liittyvän kirjavinkkauksen, jonka tarkoitus on esitellä aineistoa oppilaan lukuvalinnan tueksi. Jotta luettu jäsentyisi lukutaitojen kehittymistä tukevalla tavalla, kirjasto tarjoaa koulun käyttöön lukukortin (saatavana kaikilla kunnan virallisilla kielillä). 

lukukortti suomi        lukukortti pohjoissaame        lukukortti inarinsaame       

lukukortti koltansaame

KIRJASTOTUNTI

Kirjastotunnin lähtökohta on, että opettaja tuo ryhmänsä kirjastoon työskentelyä ja / tai lainaamista varten. Kirjaston työntekijä on ryhmän käytettävissä koko kirjastotunnin ajan. Hän ohjaa ja auttaa oppilaita sopivan aineiston valinnassa ja löytämisessä. Työntekijä voi valmistella kirjastotuntia keräämällä opettajan toivomaa aineistoa etukäteen. Kirjastotuntiin voi sisältyä yhteinen, kirjastotyöntekijän ohjaama aloitus ja lopetus.

 

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: