LUKUTAITOYHTEISTYÖ 5 -6 LUOKKIEN KANSSA

Osio A        kaikille ryhmille

KIRJASTONKÄYTÖN OPETUS (1 kerta, kaksoistunti)

Kirjastonkäytön opetuksen tarkoitus on opastaa oppilaita löytämään kirjastosta itselleen sopivaa aineistoa ja antaa ikätasolle sopivalla tavalla käsitys siitä logiikasta, jonka mukaan aineisto on kirjastossa järjestetty.

5. luokan kirjastonkäytön opetuksen tavoite on, että 5.-luokkalainen osaa hakea etsimänsä teoksen hyllystä verkkokirjaston avulla.

Tutustutaan verkkokirjaston käyttöön. Opetellaan hakemaan aineistoa nimekkeen perusteella. Opetellaan katsomaan, onko teos paikalla ao. kirjastossa.

Kerrataan aakkosjärjestys. Kerrataan hyllystä hakemista.

6. luokan kirjastonkäytön opetuksen tavoite on, että 6.-luokkalainen tietää, että myös muiden kuin oman kirjaston aineisto on hänen saatavillaan.

Kerrataan verkkokirjaston käyttöä ja opetellaan hakemaan tekijän perusteella. Opetellaan varaamaan haluttu teos. Kerrataan aakkosjärjestys. Kerrataan hyllystä hakemista.

 

Osio B        opettajan harkinnan mukaan, voi valita 0 – 2 kertaa seuraavista:

LUKUTEHTÄVÄ + KIRJAVINKKAUS + LUKUKORTTI

Lukutehtävä + kirjavinkkaus + lukukortti -paketin lähtökohta on, että opettaja antaa oppilaille lainaus- ja lukutehtävän. Lukutehtävään liittyvän kirjavinkkauksen tarkoitus on esitellä aineistoa oppilaan kirjavalinnan tueksi. Jotta luettu jäsentyisi lukutaitojen kehittymistä tukevalla tavalla, kirjasto tarjoaa koulun käyttöön lukukortin (saatavana kaikilla opetuskielillä).

Opettaja voi pyytää vinkattavia teoksia kytkeytymään johonkin itse laatimaansa lukemisprojektiin. Muutoin kirjastotyöntekijä valitsee teokset.

lukukortti suomi        lukukortti pohjoissaame        lukukortti inarinsaame       

lukukortti koltansaame

TEKSTITUOKIO: YHTEINEN TEOS

Kirjastonhoitaja ja opettaja sopivat teoksesta, jonka koko ryhmä lukee etukäteen. Lukemisen yhteydessä oppilaat täyttävät lukukortin.

Luettua käsitellään kirjastossa lukukorttien pohjalta (tarvitaan kaksoistunti).

Tekstituokion tuki oppilaiden monilukutaidon kehittymiseen pohjautuu yhteiseen keskusteluun. Tekstistä tehtyjen havaintojen ja sitä koskevien erilaisten näkökulmien tuominen yhteiseen, ohjattuun keskusteluun auttaa tulkitsemaan ja arvioimaan tekstiä sekä muodostamaan näkemyksiä sen sisällöstä.

KIRJASTOTUNTI

Opettaja tuo ryhmänsä kirjastoon työskentelyä ja / tai lainaamista varten siten, että kirjastotyöntekijä ohjaa ja auttaa oppilaita sopivan aineiston valinnassa ja löytämisessä. Työntekijä voi valmistella kirjastotuntia keräämällä opettajan toivomaa aineistoa etukäteen. Kirjastotuntiin voi sisältyä yhteinen, kirjastotyöntekijän ohjaama aloitus ja lopetus.

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: