Pedagoginen satutunti

Astrid Lindgren:
Taina Tomera auttaa mummia

 

Tarvittavat: tarina-alusta ja välineet sen kiinnittämiseksi, maalarinteippi, tussi, tulosteet T, O, M, E, R, A, piparminttutanko-värityskuvia, värit, väritysalustat, sinitarraa / karttaneuloja, kuvat: lapsi (Taina), talo, mummi, kuva torista, torikoju (piirros), Taina juoksemassa kirje kädessä, Taina kaupan takahuoneessa sekä kuva Tainan ja mummin joulunvietosta.

1. Kohtaaminen aulatiloissa
Jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi, keskusteluyhteys syntyy.

 

  • Kokoonnutaan piiriin. Vetäjä kysyy jokaiselta lapselta hänen nimensä, kirjoittaa sen maalarinteippiin ja antaa nimen lapselle kiinnitettäväksi näkyville. Välissä kerrataan yhteen ääneen heidän nimensä, joiden nimet ovat näkyvissä.
  • Jatketaan nimien selvittämistä ja kertaamista, kunnes kaikkien nimet ovat selvinneet.
  • Lasketaan osallistujien määrä yhdessä.
  • Käydään läpi säännöt:
    • Kirjaston ja vakan työnjako – kirjasto tarjoaa sisällön, vakan vastuulla on ryhmästä muutoin huolehtiminen
    • Jos (lapsen) tarvitsee käydä pissalla, niin asiasta kerrotaan hiljaa ryhmän omalle aikuisille

 

2. Toiminnan kautta tarinan maailmaan
Puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa, annetaan esimakua tarinan maailmasta sekä aktivoidaan tai annetaan tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

 

Aakkosjumppa: T – O – M – E – R – A

Käydään jokaisen kirjaimen kohdalla läpi, kenen nimestä kirjain löytyy.  Kenen nimessä on T? O? M? jne.

Keskustellaan mitä sana tomera tarkoittaa. Onko joku kuullut sanan? Mitähän se voisi tarkoittaa? Jne.

 

3. Hallittu siirtyminen tarinatilaan
Satumato

 

4. Ennakointia ja osallisuutta
Ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan, nimen ja mahdollisesti muiden saatujen tietojen perusteella, lapset tuottavat ohjatusti tarinaan liittyviä elementtejä sekä lisäksi tässä kohdassa on vielä mahdollista aktivoida ja antaa tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

 

Satutunnin vetäjä kertoo sadun nimen, (näyttää kirjan kansikuvaa) ja kysyy lapsilta, mitähän tarinassa voisi tapahtua? Miksihän mummi tarvitsee apua?

Väritystehtävä: Jokainen osallistuja saa paperista valmiiksi leikatun piparminttutangon muodon. Jokainen saa valita yhden värin, jolla värittää tangon raidalliseksi (vetäjä voi näyttää valmiiksi väritetyn mallin). Keskustellaan siitä, mitä piparminttutangot ovat.

 

5. Tarina: jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset
Kerrottaessa / luettaessa tarinaa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin.

 

Kuvat:

  • lapsi (Taina)
  • talo
  • mummi
  • osallistujien värittämät piparminttutangot
  • kuva torista
  • piirrä torikoju, jonne laitetaan Taina ja piparminttutangot
  • kuva Tainasta juoksemassa kirje kädessä
  • kuva Tainasta kaupan takahuoneessa
  • kuva Tainan ja mummin joulunvietosta
 
Tarina
Tarinaa on muokattu seuraavasti.
  • Jätetään pois: alku.
  • Käytetään tarinan alkuna seuraavaa: Olipa kerran pieni tyttö nimeltään Taina. Taina asui pikkuisessa talossa mumminsa kanssa. Tainalla oli ruskeimmat ja iloisimmat silmät ja punaisemmat posket kuin kellään toisella pikkutytöllä, ja hän näytti niin tomeralta, että mummi oli ruvennut kutsumaan häntä Taina Tomeraksi. Mummi teki piparminttutankoja ja myi niitä torilla aina lauantaisin. Nyt mummi oli tehnyt piparminttutankoja erityisen paljon, koska joulu oli tulossa. Entisaikaan jouluna kaikilla oli tapana syödä paljon piparminttukarkkeja.
  • Tarina jatkuu kohdasta: ”Kun tapahtui se, josta nyt aion kertoa…” kohtaan ”Niin sanoi Taina, kohta seitsenvuotias. Tyttö jolla oli maailman ruskeimmat ja iloisimmat silmät.”
  • Jätetään pois: ”Ja sitten hän ryhtyi joulusiivoukseen...” alkaen kohtaan: ”Ja Taina istui sängyn laidalla iso nokitahra nenän päässä ja kastoi sokeripalan mummin kuppiin ennen kuin ryhtyi taas siivoamaan.”
  • Tarina jatkuu kohdasta: ”Entäs piparminttutangot!... kohtaan ”Ne maksoivat viisikymmentä penniä pussilta.”
  • Jätetään pois: ”Joulumarkkinat pidettiin kolme päivää ennen jouluaattoa…” alkaen kohtaan ”Päivällä tulisi kaunis ilma…” asti.

1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:

  • Olipa kerran X, joka…
  • Joka päivä X…
  • Ja mitähän sitten tapahtuu?

Kohdan ”Kuka keittäisi joulukinkun ja ostaisi joululahjat ja siivoaisi talon joulukuntoon?” jälkeen kerrataan em. asiat ja kysytään, kukahan tämän kaiken tekee.

Kysymykset:

  • Kohdassa ”Entäs piparminttutangot! Ne olivat valmiina ja ne piti myydä torilla! Kukahan ne myisi?” kysytään lapsilta: Mitä arvelette?
  • Kohdassa ”Taina ei osannut kyllä laskea eikä punnita karamelleja pienellä vaa’alla niin kuin mummi teki ollessaan myymässä torilla.” kysytään lapsilta, mites tästä selvitään?
  • Kohdassa ”Ei kai mummi voinut lähettää Tainaa ostamaan itselleen joululahjaa?” kysytään lapsilta, vai voiko? Mitä arvelette? Lähettääkö mummi Tainan asioille?

2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:

Kysellään lapsilta,

  • kenelle tarina tapahtuu,
  • missä ja milloin,
  • mitä päähenkilö tekee tarinan alussa?
  • Mitä sitten tapahtuu?

 

6. Koko ryhmän yhteinen kuva patsailla tapahtumat aloittavasta muutoksesta

Kuva tehdään kohdasta, jossa mummi on liukastunut ja loukannut jalkansa.

 

Tehdään lapsista:

talo, mummin sänky, mummi, Taina, piparminttutankoja

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: