Pedagoginen satutuntisuunnitelma

 

Ruotsalainen kansansatu

Naulakeitto

 

Suunnitelmassa käytetty tarinan versio on WEILIN & GÖÖS:n kustantamasta Satusaari -kirjasarjan osasta X.

 

Tarvittavat: maalarinteippi, tussi, aakkoset (S, A, I, T, A), puhelin (ja kaiutin) laulun pätkän kuunteluun, tarina-alusta, teippiä tai neuloja alustan kiinnitykseen, kuvia: (jos ei piirrä) emäntä, kulkija, iso talo, pata, naula, kolikoita, keitonainekset värityskuvina (porkkana, peruna, sipuli, lanttu, kukkakaali jne.), värikynät, väritysalustat, sinitarraa kuvien kiinnittämiseen alustaan.

1. Kohtaaminen aulatiloissa

Jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi, keskusteluyhteys syntyy.

Istutaan piiriin ja kysytään jokaiselta lapselta nimi, kirjoitetaan se maalarinteippiin, näytetään kirjoitettua ja kysytään, onko tutun näköinen. Jos on, niin annetaan teipinpala lapselle kiinnitettäväksi paitaan.

Lasketaan osallistujamäärä yhdessä ääneen.

 

2. Toiminnan kautta tarinan maailmaan

Puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa, annetaan esimakua tarinan maailmasta sekä aktivoidaan tai annetaan tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

Aakkosjumppa: S – A – I – T – A

Keskustellaan siitä, mitä tarkoittaa saita.

Kuunnellaan alku laulusta Kulkuriveljeni Jan ja keskustellaan, mikä on kulkuri.

 

3. Hallittu siirtyminen tarinatilaan

Satumato

 

4. Ennakointia ja osallisuutta

Ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan, nimen ja mahdollisesti muiden saatujen tietojen perusteella, lapset tuottavat ohjatusti tarinaan liittyviä elementtejä sekä lisäksi tässä kohdassa on vielä mahdollista aktivoida ja antaa tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.

Kerrotaan, että tarinan nimi on Naulakeitto (voidaan kirjoittaa näkyviin). Kysytään mitä tarinassa voisi tapahtua.

Muistellaan alussa saadut sanat (saita ja kulkuri)

Jaetaan osallistujille värityskuvina erilaisia naulakeiton aineksia ja väritetään ne.

 

5. Tarina: jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset

Kerrottaessa / luettaessa tarinaa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin.

Tarinan alkuun voi halutessaan lisätä kuvausta emännästä (esimerkiksi, että emännällä asiat olivat vallan mainiosti. Hänellä oli kotona paljon kolikoita, hänellä oli kauniita vaatteita päälle pantavaksi ja hyvää ruokaa syötäväksi enemmän kuin hän itse tarvitsi. Kuintenkin hän oli saita ja epäystävällinen. Hän ei koskaan antanut kolikoita kenellekään, vaan keräsi niitä aina vain enemmän kotiinsa.

Kuvat (piirroksina / kuvina): Emäntä, kulkija, talo ja ovi, pata, naula (sekä väritetyt keitonainekset) ja kolikoita.

1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:

 Kohdassa, jossa kulkija on asettanut padan tulelle ja veden kiehuessa laittaa pataan taskustaan naulan. Kertauksen     jälkeen kysytään, tuleekohan maukas keitto.

  • Olipa kerran X, joka… (emäntä, joka asui isossa talossa)
  • Joka päivä X… (hän eleli mukavaa elämää, pukeutui hyvin ja söi maukasta ruokaa, mutta oli kuitenkin saita ja epäystävällinen)
  • Ja mitähän sitten tapahtuu? (erräänä päivänä talon oveen koputtaa kukija, joka kysyy päästä yöksi taloon. Kulkija kysyy myös ruokaa, mutta emäntä ei halua antaa omastaan muille ja sanoo, ettei talossa ole ruokaa. Silloin kukija pyytää pataa, laittaa siihen vettä ja nostaa tulille. Kun vesi kiehuu, kulkija laittaa veteen naulan)

 

Kysymykset:

  • Kohdassa, jossa kulkija pyytää maitoa ja jauhoja, kysytään, antaakohan emäntä näitä aineksia
  • Ryyni -kohdan jälkeen kysytään, antaakohan emäntä ryynejä
  • Lihapala ja vihannekset -kohdan jälkeen kysytään, antaakohan emäntä näitä aineksia
  • Kun keitto on valmistaja ja kulkija pyytää emäntää maistamaan sitä, kysytään, mitähän mieltä emäntä on keitosta

2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:

Kysellään lapsilta,

  • kenelle tarina tapahtuu,
  • missä ja milloin,
  • mitä päähenkilö tekee tarinan alussa?
  • Mitä sitten tapahtuu?

Kertauksen jälkeen kysytään, huiputtiko kulkija talon emäntää? Mitä mieltä olette?

Miten kulkija onnistui saamaan emännältä ainekset keittoon?

6. Koko ryhmän yhteinen kuva patsailla tapahtumat aloittavasta muutoksesta

Kuva tehdään kohdasta, jossa vesi kiehuu padassa ja kulkija on laittanut pataan naulan.

Tarvitaan:

  • kulkija (1 hlö)
  • emäntä (1 hlö)
  • talo (2-4 hlö)
  • pata (1-2 hlö)
  • naula (1 hlö)

(jos on paljon osallistujia, niin voi tehdä

  • tulen padan alle sekä 
  • keittoon laitettavia aineksia)

 

Print icon Tulosta sivu
Jaa tämä sivu: