Pedagoginen satutunti
Kansansatu:
Kultakutri ja kolme karhua
Satutuntisuunnitelmassa on käytettyä sadusta versiota, joka löytyy iltasatu.org -sivustolta.
Tarvittavat: maalarinteippi, tussi, aakkoset (K,U,L,T, A, K, U, T, R, I), tietokirja karhusta, mahdollisesti kuvakirja sadusta, tarina-alusta, teippiä tai neuloja alustan kiinnittämiseen, värikynät, (värityskuvia puista, väritysalustat), kuvat / piirrokset: Kultakutri, kolme erikokoista karhua, talo.
1. Kohtaaminen aulatiloissa
Jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi, keskusteluyhteys syntyy.
Istutaan piiriin ja kysytään jokaiselta lapselta nimi, kirjoitetaan se maalarinteippiin, näytetään kirjoitettua ja kysytään, onko tutun näköinen. Jos on, niin annetaan teipinpala lapselle kiinnitettäväksi paitaan.
Lasketaan osallistujamäärä yhdessä ääneen.
2. Toiminnan kautta tarinan maailmaan
Puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa, annetaan esimakua tarinan maailmasta sekä aktivoidaan tai annetaan tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.
Aakkosjumppa: K – U – L – T – A – K – U – T – R – I
Keskustellaan siitä, mitä sana kultakutri tarkoittaa.
Katsotaan tietokirjasta kuvia karhusta ja keskustellaan siitä, ovatko karhut isoja vai pieniä verrattuna ihmiseen.
Kokeillaan olla mahdollisimman isoja ja liikkua, sitten kokeillaan olla mahdollisimman pieniä ja liikkua.
3. Hallittu siirtyminen tarinatilaan
Satumato tai kokeillaan karhukävelyä (otetaan käsillä kiinni saman puolen nilkasta ja kävellään ikään kuin kaksinkerroin) ja jokainen kävelee karhukävelynä satutuntipaikalle.
4. Ennakointia ja osallisuutta
Ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan, nimen ja mahdollisesti muiden saatujen tietojen perusteella, lapset tuottavat ohjatusti tarinaan liittyviä elementtejä sekä lisäksi tässä kohdassa on vielä mahdollista aktivoida ja antaa tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.
Jos käytössä on kuvakirja, voidaan nyt katsoa kansikuvaa ja ennustaa tarinan tapahtumia sen perusteella.
Jos ei, niin kerrataan aakkosjumpassa saatu sana (kultakutri) ja kerrotaan, että tarinassa on myös kolme karhua (voidaan kiinnittää hahmot ja tarina-alustalle). Nyt kysytään, mitähän tarinassa voisi tapahtua. Tämän jälkeen vetäjä joko piirtää alustalle talon tai kiinnittää kuvan talosta alustalle. Kysytään, kukahan talossa mahtaa asua ja mitähän tarinassa voisi tapahtua nyt kun tiedetään, että siinä on kultakutrin ja karhujen lisäksi talo.
Ennustamisen jälkeen kysytään, missä karhut asuvat. Sitten kun saadaan vastaus metsässä, ryhdytään tekemään tarina-alustalle metsää joko niin, että jokainen lapsi saa käydä piirtämässä alustaan yhden puun (kaksi tai kolme lasta mahtuu kerralla) tai sitten jokainen osallistuja värittää yhden puu-värityskuvan ja kiinnittää sen alustaan.
5. Tarina: jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset
Kerrottaessa / luettaessa tarinaa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin.
1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:
Olipa kerran X, joka…
Joka päivä X…
Ja mitähän sitten tapahtuu?
Kohdassa, jossa Kultakutri on astunut karhujen taloon sisään ja talossa ei näy ketään.
Kysymykset:
- Kohdassa ”Kultakutri näki pöydällä höyryävät puurolautaset” kysytään, mitä Kultakutri tekee? Kun on saatu vastaus, että maistaa tai syö puurot, niin kysytään minkä kokoiselta lautaselta Kultakutri maistaa ensin.
- Kohdassa ”se puuro oli juuri sopivaa” kysytään, mitä Kultakutri tekee.
- Kohdassa ”hän päätti istahtaa hetkeksi” kysytään minkä kokoiseen tuoliin Kultakutri istuu ensin.
- Kohdassa ”Sitten hän istui pikkuruiseen tuoliin” kysytään, mitä tapahtuu.
- Kohdassa ”Mutta pienin sänky oli juuri sopiva” kysytään, mitähän seuraavaksi tapahtuu.
- Kohdassa ”Mutta nyt karhut palasivat takaisin kotiin” kysytään, mitä karhut huomaavat ensin.
- Kohdan ”Joku on maistanut minunkin puuroani – ja syönyt sen kokonaan”, sanoi Pikku-Karhu, jälkeen kysytään mitä karhut huomaavat seuraavaksi
- Tuoli-kohdan jälkeen kysytään, minne karhut menevät seuraavaksi
- Kun Kultakutri löytyy nukkumasta Pikku-Karhun sängystä, niin kysytään, mitähän seuraavaksi tapahtuu
2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:
Kysellään lapsilta,
kenelle tarina tapahtuu,
missä ja milloin,
mitä päähenkilö tekee tarinan alussa?
Mitä sitten tapahtuu?
6. Koko ryhmän yhteinen kuva patsailla tapahtumat aloittavasta muutoksesta
Tehdään kohdasta, jossa karhut ovat menneet metsään odottamaan puurojensa jähtymistä ja Kultakutri lähtee kuljeskelemaan metsään, näkee karhujen talon ja päättää mennä sisään taloon.
Tarvitaan:
talo (vähintään 2 hlö)
pöytä (1 hlö)
Kultakutri (1 hlö)
karhut (3 hlö)
metsää eli puita (loput hlöt)