Pedagoginen satutuntisuunnitelma
Marjatta Kureniemen tarina
Kuinka rakennetaan talo
Suunnitelmassa käytetty satu löytyy Weilin & Göösin julkaisemasta Satusaari kirjasarjasta.
Tarvittavat: maalarinteippi, tussi, aakkoset S, A, N, I, A, I, N, E, N, tietokirjoja saniaisista ja taloista, tarina-alusta, värikynät, aluset, sinitarraa /liimaa, värillisiä paperin paloja, valkoisia paperisuikaleita aitalaudoiksi, kuvia: saniainen, mies, taloja kyläksi, (pihapuu), pääskynen, muurahainen ja mehiläinen (voi myös piirtää), erillinen pienempi alusta, joka kiinnitetään tarina-alustaan ja johon talo rakentuu, tuuli (kuvana tai piirroksena).
1. Kohtaaminen aulatiloissa
Jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kohdatuksi, keskusteluyhteys syntyy.
Kokoonnutaan piiriin. Vetäjä kysyy jokaiselta lapselta hänen nimensä, kirjoittaa sen maalarinteippiin ja antaa nimen lapselle kiinnitettäväksi näkyville. Välissä kerrataan yhteen ääneen heidän nimensä, joiden nimet ovat näkyvissä.
Jatketaan nimien selvittämistä ja kertaamista, kunnes kaikkien nimet ovat selvinneet.
Lasketaan osallistujien määrä yhteen ääneen.
2. Toiminnan kautta tarinan maailmaan
Puretaan hallitusti jännitystä ja ylimääräistä toimintatarmoa, annetaan esimakua tarinan maailmasta sekä aktivoidaan tai annetaan tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.
Aakkosjumppa: S-A-N-I-A-I-N-E-N
Tietokirjat: Saniaisesta, taloista
Keskustelua: Onko joku nähnyt saniaisia kasvamassa ulkona? Onko jonkun kotona sisällä kukkaruukussa saniaista?
Mistä osia talossa on?
3. Hallittu siirtyminen tarinatilaan
Satumato
4. Ennakointia ja osallisuutta
Ennustetaan sadun tapahtumia (kansi)kuvan, nimen ja mahdollisesti muiden saatujen tietojen perusteella, lapset tuottavat ohjatusti tarinaan liittyviä elementtejä sekä lisäksi tässä kohdassa on vielä mahdollista aktivoida ja antaa tarinan ymmärtämiseen tarvittavia taustatietoja.
Kirjoitetaan tarinan nimi paperiin ja kerrotaan se lapsille. Kerrataan lasten kanssa, mitä on saatu tarinasta tietää tähän mennessä (saniainen, talo ja tarinan nimi). Annetaan tässä vaiheessa tarinan päähenkilö, mies, ja laittaa hahmo tarina-alustalle.
Mitähän tarinassa voisi tapahtua?
Tarvittaessa autetaan arvauksia: kukahan tarinassa rakentaa taloa? Rakentaa mies talon saniaisista? jne.
Osallistaminen:
- lapset tekevät tarinassa tarvittavat kukat rypistämällä palan silkkipaperia palleroksi
- lapsille annetaan jokaiselle yksi aitalauta, jonka he värittävät
Vetäjä kerää pallerot ja aitalaudat myöhempää käyttöä varten.
Vetäjä piirtää tarina-alustaan (piha)puun tai kiinnittää siihen valmiin puun.
5. Tarina: jäsennysapuna kuvat, kysymykset ja kertaukset
Kerrottaessa / luettaessa tarinaa helpotetaan tarinan seuraamista kuvin, kysymyksin ja kertauksin.
Tarinassa talo kootaan / piirretään osa kerrallaan tarina-alustasta irralliselle pohjalle, jotta se on helppo lopuksi kääntää.
Kysymys, kun ollaan aloitettu tarina ja kerrottu, että olipa kerran mies, joka asui saniaisen alla: Millainenhan saniaistalo on asua?
1. kertaus ja jatkoa ennakoiva kysymys, kun tarinan lähtökohdat ovat selvillä:
- Olipa kerran X, joka…
- Joka päivä X…
- Ja mitähän sitten tapahtuu?
Kohdassa, jossa tarinassa kerrotaan, että ”saniaiskatto ei pidä vettä, ja armottomasti sellaisessa asumuksessa vetää”.
Kysymykset:
- kohdassa, jossa mies on saanut katsottua kauniin talonpaikan ja ryhtyi sitä rakentamaan, kysytään, mistä mies aloittaa rakentamisen, mitä tekee ensin?
- kohdassa, kun saatu taloon ovet ja akkunat, kysytään mitä puuttuu.
- kohdassa, jossa talo on valmis, mutta mies ei pääse sisään, kysytään, onnistuiko talon rakentamien? Mitä mies tekee?
- kohdassa, jossa mies on maalannut talon punaiseksi, kysytään, auttoiko se, voiko nyt talossa asua?
- kohdassa, jossa mies on rakentanut aidan talon ympärille, kysytään, auttoiko se? Tuliko talosta asuttava?
- kohdassa, jossa mies on laittanut kukkapenkin, kysytään, joko nyt talosta tuli asuttava.
- kohdassa, jossa lounatuuli puhaltanut ja puuskuttanut (otetaan ryhmä avuksi puhaltamaan), kysytään mitä tapahtuu.
2. kertaus, kun tarina on kerrottu loppuun:
Kysellään lapsilta Olipa kerran -korttien avulla
- Olipa kerran (kenelle tarina tapahtuu)
- joka (missä ja milloin)
- Joka päivä / yleensä (mitä päähenkilö tekee tarinan alussa)
- Kunnes eräänä päivänä (tapahtuu jotain, joka rikkoo päähenkilön rutiinin)
6. Koko ryhmän yhteinen kuva patsailla tapahtumat aloittavasta muutoksesta
Yhteinen kuva tehdään kohdasta ”kunnes eräänä päivänä mies kyllästyi kosteaan ja vetoiseen asumukseensa ja päätti rakentaa talon.”
Tehdään: saniainen, mies, puu, (pääskynen, muurahainen, mehiläinen), tuuli, kylä (taloja)