Tervetuloa Suomen suurimman ja kauneimman kunnan kesätapahtumiin Inariviikoille 19.–28.7.2019

julkaistu: to 11.07.2019 klo 16:00

Inariviikkojen tavoitteena on vuodesta 2009 alkaen ollut koota yhteen alueen perinteisiä kesätapahtumia ja tuottaa uutta kesäohjelmaa niin asukkaiden kuin matkailijoidenkin iloksi.

Tänä kesänä useat Inariviikkojen tapahtumat tulevat heijastelemaan Inarin värikästä kultahistoriaa.

– Pohdimme viime syksynä Inarin kunnan sivistystoimessa, miten Lapin kullan löytymisen ja kullankaivun aloittamisen 150-vuotisjuhlavuosi voisi näkyä Inariviikoilla. Kunta päätti teettää näytelmän kullankaivun vaiheista Inarissa, jonka toteuttajaksi valittiin harrastajateatteri iValoiset, kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen kertoo kultateeman synnystä.

Paikallishistoriaan perehtyneen Ritva Savelan käsikirjoittama Kultamaan unelma -näytelmä saa ensi-iltansa Inariviikkojen avajaispäivänä 19.7. Ivalossa ja myös 45. kertaa vietettävillä Ivalon Pelimannipäivillä kuullaan hippusia kultaperinteistä. Ohjelmistossa on myös kullankaivuukisoja ja muuta kultateemaan sopivaa, kuten E-Fatbikeretki Prospektorin kaivokselle heti avajaispäivänä.

Inariviikkojen täydellinen ohjelmisto on luettavissa nettisivuilla www.inariviikot.fi

Inariviikot on vakiintunut noin kymmenpäiväiseksi tapahtumasarjaksi heinäkuun lopussa. Ohjelmistosta löytyy kesätapahtumia kaikenikäisille – on kyläjuhlia, kultakisoja, lastentapahtumia, markkinatunnelmaa, konsertteja, kirkkotapahtumia, pelimannitapahtumia, taidenäyttelyitä, retkeilyä, tanssia, laulua ja teatteria.

Tapahtumien kävijämäärä on noussut tasaisesti ensimmäisten vuosien alle 10 000 kävijästä edellisvuosien noin 11 000–13 000 kävijään. Joka vuosi on ollut uskallusta kokeilla uutta ja toisaalta on pystytty luopumaan tapahtumista, joiden vetovoima on yleisön tai talkoovoimien osalta hiipunut.

Yhteistyössä Inariviikkoja ovat toteuttamassa Inarin kunta sekä paikalliset yhdistykset, yritykset sekä yksityiset voimamiehet ja -naiset. Yhteismarkkinoinnin avulla myös pienet kylätapahtumat, kokeiluluontoiset kulttuuritapahtumaponnistukset sekä aloittavat tai uutta kehittävät yrittäjät saavat näkyvyyttä.

Inariviikoista on tullut tärkeä osa paikallisten asuinviihtyvyyttä sekä alueen tunnettuuden ja vetovoimaisuuden kehittämistä kesämatkailukohteena. Inariviikot tanssii, laulaa, soi, kalastaa, huuhtoo ja tarinoi.

Lisätietoja:

Kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen