Suun terveydenhuolto tiedottaa

julkaistu: ke 24.01.2018 klo 12:13

Suun terveydenhuolto on liittynyt kansalliseen Potilastiedon arkistoon.

Potilastiedon arkisto on palvelu, jonne terveydenhuollon yksiköt tallentavat potilastietoja omista tietojärjestelmistään tietoturvallisesti.

Potilastiedon arkistossa Omakanta-palvelussa näkyvät 24.1.2018 alkaen tallennetut, hammashoitoon liittyvät potilastiedot.

Potilastietojen arkisto tarjoaa kaikille mahdollisuuden tarkastella omia potilastietojaan tietokoneelta vaivattomasti, ajasta ja paikasta riippumatta.
Kansalaiset hyötyvät valtakunnallisesta palvelusta myös liikkuessaan eri osissa maata tai käyttäessään useampien terveydenhuollon palvelunantajien palveluita. Potilastiedon arkiston kautta potilastiedot ovat käytettävissä myös niissä terveydenhuollon toimintayksiköissä, jotka niitä potilaan hoidossa tarvitsevat.

Terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät arkistoa potilastietojärjestelmien kautta, tunnistautumalla palveluihin yksilöidyillä terveydenhuollon ammattikorteilla. Arkistossa olevien asiakirjojen käyttäminen edellyttää, että ammattilaisen ja potilaan välillä on hoitosuhde tai muu asiallinen yhteys, jonka perusteella käyttö on oikeutettua. Kaikki tiedonsiirto terveydenhuollon ja Potilastiedon arkiston välillä tapahtuu salattuna. Kaikesta potilastietojen käytöstä kirjataan lokitiedot, jotka mahdollistavat jälkivalvonnan.

Omakanta palveluun pääsee kirjautumaan www.kanta.fi osoitteessa.

Tarvittaessa lisätietoja antaa

Hanna Lepojärvi