Sinustako rikos- ja riita-asioiden sovittelija?

28.05.2024

Etsimme uusia sovittelijoita ensisijaisesti Ivalosta, Kemijärveltä, Kolarista, Pellosta, Sodankylästä ja Ylitorniolta.

Haku on nyt käynnissä ja päättyy 21.6.2024.

Haastattelemme kaikki kiinnostuneet ja valinnat kurssille tehdään haastatteluiden perusteella.

Lapin sovittelutoimisto hakee uusia rikos- ja riita-asioiden sovittelijoita vaativaan ja yhteiskunnallisesti merkittävään vapaaehtoistyöhön.

Sovittelijoiksi etsitään eri-ikäisiä naisia ja miehiä, joilla on hyvät keskustelu- ja vuorovaikutustaidot, tervettä harkintakykyä ja halua sitoutua sovittelutoimintaan.

Rikos- ja riita-asioiden sovittelu on lakisääteistä, maksutonta, koko väestölle tarkoitettua palvelua. Sovittelussa rikoksen tai riidan osapuolille järjestetään mahdollisuus käsitellä tapahtunutta turvallisessa ilmapiirissä puolueettomien sovittelijoiden ohjauksessa. Sovittelutoimistojen ammattihenkilöstö organisoi sovittelutoimintaa. Tyypillinen soviteltava asia on esimerkiksi pahoinpitely, vahingonteko, naapuririita tai koulukiusaaminen.

Vapaaehtoissovittelijan peruskoulutuksen kesto on 54 tuntia. Koulutus toteutetaan valtakunnallisesti teamsissa ja lähiopetuspäivät alueellisesti. Koulutukseen sisältyy kontaktituntien lisäksi itsenäistä opiskelua ja sovitteluharjoittelua. Koulutus alkaa lokakuussa 2024 ja kestää tammikuulle 2025.

Kiinnostuitko?
Lisätietoja kurssista: sanna.toivainen@sovittelulappi.fi