Sevettijärven koulun ja kiinteistön muutostyöt

03.06.2022

Inarin kunta on suunnitellut Sevettijärven koulun alueen kiinteistön uudistamista usean vuoden ajan. Hanke oli tarkoitus toteuttaa kesällä 2022.

Poikkeuksellinen rakennuskustannusten nousu on aiheuttanut, että hankkeen suunnitelma on muuttunut merkittävästi. Kunta toteuttaa edelleen lämmitysverkon muutostyön, joka oli hankkeen liikkeelle paneva voima. Kiinteistöihin rakennetaan maalämpöön perustuva lämmitysjärjestelmä. Vanhan rakennuksen purkamisesta luovutaan osittain ja uusien tilojen toteuttamisesta luovutaan tässä vaiheessa kokonaan. Asunto-, kuntosali- ja opetuskäytössä olleen rakennuksen matalan osan toiminnot ajetaan alas vuonna 2022 ja puretaan pois 2023. Jäljelle jäävää korkeampaa osaa remontoidaan, jotta käyttöikää voidaan jatkaa. Tiloihin on tehty perusteellinen kuntotutkimus. Kaikki lämpimät tilat eivät ole olleet viime aikoina käytössä, mutta käyttöä tehostetaan. Korjaustoimilla tavoitellaan tilan käytön jatkamista vuosia eteenpäin.

Lämmitystaparemontin myötä kaikki kolme rakennusta saatetaan vaiheittain maalämmön piiriin. Vanhimmat rakennukset eivät ole energiankulutuksen osalta tätä päivää ja korkeita energiakustannuksia pyritään remontilla pienentämään. Toiminnot tiloissa pyritään säilyttämään ennallaan, laajuus voi pienenevistä neliömääristä johtuen kaventua.

Koy Sevettijärven palvelukeskus

Lisätietoja: