Pohjois-Inarin, Nellimin ja Sevettijärvi-Näätämön ikäihmisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut syyskaudella 2020

10.11.2020

Kotihoidon palvelukokonaisuuden muodostavat kotipalvelu, kotisairaanhoito ja kotihoidon tukipalvelut. Kotihoidon tarkoituksena on tukea asiakkaan toimintakykyä ja elämänhallintaa siten, että hän voi asua turvallisesti kotona. Kotihoito, hoiva ja huolenpito kohdistuvat ensisijaisesti paljon hoitoa ja huolenpitoa tarvitseville ikäihmisille ja pitkäaikaissairaille.

Kotihoidon asiakkaalle tehdään palvelutarpeen arvioinnin pohjalta yksilöllinen palvelu- ja hoitosuunnitelma, jossa sovitaan yhdessä asiakkaan ja hänen omaisensa/läheisensä kanssa kotihoidon antamista palveluista. Inarin kunta järjestää kotihoidon palveluita kunkin asiakkaan erillisen palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisesti. Sotainvalideille on omat palvelut Valtiokonttorin ohjeistuksen mukaisesti.

Kotihoito sisältää asiakkaan perushoitoa, lääkehoitoa sekä kodinhoidollisia töitä esim. ruoan valmistusta, astioiden pesua, sauna / suihkuapua ja ulkoilutusta.

Tukipalveluita ovat pyykkipalvelu, asiointipalvelu, kuljetuspalvelu, siivouspalvelu ja turvapuhelinpalvelu.

Kylätyöntekijän palveluita ovat mm. piha-, lumi- ja puutyöt sekä muut pienet kodin kunnostustyöt. Tukipalvelut ovat harkinnanvaraisia ja tulosidonnaisia palveluita ja niitä myönnetään erillisen hakemuksen perusteella palvelukriteerien täyttyessä.

Kotihoidon palveluohjausta ja palvelutarpeen arviointia tekee palveluohjaaja Eeva Myllymaa, puh. 040 - 779 2861. Kaikki uudet palvelupyynnöt, samoin kuin kylätyöntekijän palvelupyynnöt tulee osoittaa palveluohjaajalle.

Nellimin palvelut

Nellimin alueella kotihoidon palveluita järjestetään arkisin virka-aikana asiakkaiden palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisesti. Kotisairaanhoidon asioita hoitaa sairaanhoitaja Marja-Leena Ranta, puh. arkisin 040 - 672 7484. Muut Nellimin alueen kotihoidon asiat hoitaa lähihoitaja, puh. 0400 - 016 743.

Loppuvuoden aikana Nellimin päiväpalvelu (kerho) kokoontuu seuraavasti 23.11 ja 7.12.2020 klo 12 - 14.

Kerhon vetäjänä toimii kotihoidon lähihoitaja. Lisäksi hänen työparinaan voi olla sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja. Päiväpalvelussa on viriketoimintaa sekä kahvitarjoilu.

Nellimistä kuljetuspalvelu Ivaloon on järjestetty kuukauden 3. maanantai. Kuljetuspalveluasiat hoitaa palveluohjaaja Eeva Myllymaa, puh. arkisin 040 - 779 2861.

Pohjois-Inarin palvelut

Inarin kirkonkylässä kotihoidon palveluita järjestetään maanantaista – lauantaihin asiakkaiden palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisesti. Kotisairaanhoidon asioita hoitavat terveydenhoitaja Anne Kinnunen, puh. arkisin klo 8 - 9 040 - 846 3078 ja terveydenhoitaja Annika Leppälä, puh. arkisin 040 - 844 5482.

Muita Pohjois-Inarin kotihoidon asioita hoitavat kotipalvelun henkilöstö, puh. 0400 - 157 971 tai 0400 - 694 031.

Loppuvuoden aikana Inarin kirkonkylällä päiväpalvelu (kerho) kokoontuu seuraavasti: 19.11, 3.12 ja 17.12.2020 klo 11 - 14. Päiväpalvelun toteuttavat kotihoidon henkilöstö. Päiväpalvelussa on viriketoimintaa ja ruokailu.

Kaamasesta kuljetuspalvelu Ivaloon on kuukauden 2. ja 4. maanantai ja Inarista kuljetuspalvelu Ivaloon on järjestetty kuukauden 1. ja 3. perjantai. Kuljetuspalveluasiat hoitaa palveluohjaaja Eeva Myllymaa, puh. arkisin 040 - 779 2861.

Sevettijärven  palvelut

Sevettijärvellä kotihoidon palveluita järjestetään arkisin virka-aikana erillisen palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaan.  Kotisairaanhoidon asioita hoitaa terveydenhoitaja Anne Kinnunen, arkisin klo 8 - 9 puh. 040 - 846 3078. Muut kotihoidon asiat hoitaa lähihoitaja, puh. arkisin 040 - 764 0863.

Loppuvuoden aikana Sevettijärven päiväpalvelu on 17.11, 1.12 ja 15.12.2020 klo 10 - 14. Päiväpalvelun toteuttaa Sevettijärven lähihoitaja joko yksin tai jonkun yhteistyökumppanin kanssa. Päiväpalvelussa on viriketoimintaa ja ruokailu. Sevettijärvellä influenssarokotuksia annetaan terveystalolla 12.11.2020 klo 10 - 14 ilman ajanvarausta.

Sevettijärveltä kuljetuspalvelu Ivaloon on järjestetty kuukauden 1. ja 3. maanantai. Kuljetuspalveluasiat hoitaa palveluohjaaja Eeva Myllymaa, puh. arkisin 040 – 779 2861.

Tärkeitä puhelinnumeroita:

Lääkärin vastaanotolle ajanvaraus on arkisin klo 8.15 - 10.00 ja klo 13.00 - 14.00 numerosta 040 - 188 7400. Kiireellisissä sairausasioissa voi soittaa päivystävälle sairaanhoitajalle, puh. 040 770 9187, numero vastaa ympärivuorokautisesti. Hätätapauksissa tulee soittaa numeroon 112.

Ivalon terveyskeskuksessa toimii ajanvaraukseton seniorineuvola kuukauden 1. ja 3. maanantai klo 9 - 11.

Lisäksi kaikilla kuntalaisilla on mahdollisuus varata aika terveydenhoitajan vastaanotolle arkisin klo 8.00 - 9.00. Ajan terveydenhoitajan vastaanotolle voi varata seuraavista numeroista:

Ivalon terveyskeskus:
Diabeteshoitaja Jaana Vallivaara-Puttonen, puh. 040 -  520 9245
Muistihoitaja Paula Kontsas, puh. 040 - 512 4602
Terveydenhoitaja Jaana Tarvainen, puh. 040 - 849 6392
Terveydenhoitaja Sirpa Aittokoski, puh. 040 - 520 9246

Inarin terveystalo (Sajos)

Terveydenhoitaja Anne Kinnunen, puh. 040 - 846 3078
Terveydenhoitaja Annika Leppälä, puh. 040 - 844 5482

Sevettijärven terveystalo

Terveydenhoitaja Anne Kinnunen, puh. 040 - 846 3078

Tästä pääset lukemaan tiedotteen: Tiedote Pohjois-Inarin, Nellimin ja Sevettijärvi-Näätämön ikäihmisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista syyskaudella 2020