Osallistuvan budjetoinnin määrärahalla parannetaan koirapuistoa tänä vuonna

julkaistu: ti 03.09.2019 klo 14:14

Inarin kunnan vuoden 2019 talousarvioon varattiin ensimmäistä kertaa 10 000 euron määräraha osallistuvan budjetoinnin kokeiluun. Esityksiä määrärahan käyttämisestä pyydettiin kuntalaisilta, yhdistyksiltä, nuorisovaltuustolta, vammaisneuvostolta ja vanhusneuvostolta. Määräaikaan mennessä saatiin 20 hyvää esitystä, jotka kaikki lisäisivät inarilaisten hyvinvointia.

Kunnanhallitus päätti 2.9.2019 toteuttaa määrärahalla Ivalon koirapuiston parannusta ja käytettävyyden lisäämistä koskevan esityksen. Tämä toteutetaan mm. koirapuiston laajentamisella ja jakamisella kahteen osaan, aidan korottamisella ja puhtaanapidon helpottamisella. Muutostyöt toteutetaan syksyn 2019 aikana ja niiden suunnittelussa kuullaan koirapuiston käyttäjiä.

Otamme mielellämme vastaan uusia ideoita sekä kehittämisehdotuksia koirapuiston parantamiseksi. Käyttäjien kokemuksia tarvitaan, jotta voimme kehittää koirapuiston toimivuutta ja käytettävyyttä. Jaa meille ideasi ja ajatuksesi osoitteeseen: kyosti.lyori@inari.fi Ideoita otetaan vastaan 20.9. saakka.

Kaikki kuntalaisten esitykset huomioidaan

Perusteena rahan käyttämiselle koirapuiston parannustöihin oli se, että muut esitykset voidaan joko toteuttaa osana tavanomaista talous- ja toimintasuunnittelua tai toive niiden toteuttamisesta osoitetaan yrittäjille ja muille toimijoille. Esimerkiksi Lapin jätehuolto kuntayhtymä Lapecolle on jo toimitettu tärkeä esitys neuvonta- ja keskustelutilaisuuksien järjestämisestä jätteiden lajittelusta.

Osa esityksistä on jo olemassa olevia toimintoja kuten tenniskenttä Inarin kirkonkylällä, septitankin tyhjennyspisteet Saariselällä, Ivalossa, Inarissa, Veskoniemessä ja Nellimissä. Mukkavuopajan virkistysreittiä on jo paranneltu tänä kesänä. Inarin kunnan tulee siis viestiä alueen palveluista paremmin kuntalaisille ja matkailijoille.

Osa esityksistä katsottiin niin tärkeiksi, että ne tulee sisällyttää jo ensi vuoden

talous- ja toimintasuunnitteluun. Tällaisia ovat perusterveydenhuollon

asiakasraadin perustaminen, digitaaliset lapsen kasvun kansiot varhaiskasvatukseen ja Männikön palvelukodin terassi. Liikuntarajoitteisille tarkoitettua polkupyörää voidaan vuokrata asiakkaiden tarpeen mukaan, tästä tulee paremmin tiedottaa asiakkaita. Vanhusneuvoston toimintaedellytyksistä vastaa kunta ja esitetyt kyläkierrokset ja keskustelutilaisuudet toteutetaan.

Useat esitykset koskivat kiinteiden ulkoliikuntavälineiden saamista Ivalon kylälle. Kunnassa on suunnitteilla lisätä erilaisia liikuntamahdollisuuksia mm. Ivalon urheilukentän alueelle. Lisäksi tapahtumatorin käyttötarkoitusta vielä mietitään. Kiinteitä liikuntavälineitä ei toteuteta vielä syksyllä 2019 vaan asiasta tehdään ensin kokonaissuunnitelma. Inarin kirkonkylälle liikuntavälineitä on samoin tulossa rakenteilla olevalle torialueelle.

Inarin koululle esitettiin rakennettavaksi kotarakennus tulipaikkoineen. Nuorisovaltuusto esitti toteutettavaksi vapaa-ajanviettopaikan, jossa olisi skeittiparkki. Inarin koulun ja monitoimikeskuksen uusien tilojen suunnitteluun varataan määräraha vuodelle 2020 talousarviossa. Tarkoitus on tehdä kokonaisvaltainen suunnitelma Inarin koulun ja monitoimikeskuksen tulevista tiloista ja nuorten vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat osa tätä suunnittelua.

Osallistuvasta budjetoinnista saatiin hyviä kokemuksia ja esityksiä hyödynnetään taloussuunnittelussa. Inarin kunta aikoo jatkossakin ottaa asukkaat mukaan palvelujen ja investointien suunnitteluun.

Kiitämme aktiivisia inarilaisia!