Norjan suurlähettiläs Åge B. Grutle vieraili Inarissa

julkaistu: ti 17.07.2018 klo 18:36

Norjan suurlähettiläs Åge B. Grutle vieraili Inarissa 12.-13. heinäkuuta. Hän tutustui Test Worldiin, missä operatiiivinen johtaja Susan Vuoriaro esitteli Indoor-testaushallia. Hän tapasi myös Wilderness Hotel Inarin omistajat Mari ja Jouko Lappalaisen sekä toisen Tradition Hotel Kultahovin omistajista, Kaisu Nikulan. Valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari, kunnanjohtaja Toni K. Laine ja kv. koordinaattori Eila Rimpiläinen kertoivat kunnan Norja-yhteistyöstä. Matkansa aikana suurlähettiläs vieraili myös Saamelaismuseo Siidassa ja Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa.

Suurlähettiläs Grutle on hyvin perehtynyt rajaesteisiin. Hän kertoi lähettäneensä Osloon kirjeen ongelmasta, johon jotkut raja-alueen pienyritykset ovat törmänneet. Viime vuonna tuontiin ja vientiin liittyvä käytännön verotus Norjassa siirtyi tullilta veroviranomaisille. Vaikka lainsäädäntö ei muuttunutkaan, laintulkinta muuttui siten, että väliaikaisesti Norjaan näyttelyihin tai messuille tuoduista tavaroista ei palauteta yrittäjälle arvonlisäveroa tämän viedessä tavaroitaan takaisin lähtömaahan. Inarin kunta toivoo asiaan yrittäjien kannalta hyvää ratkaisua ja kiitti suurlähettilästä asian edistämisestä.

Suurlähettiläs Grutle oli tyytyväinen matkaansa, joten toivottavasti näemme hänet pian uudelleen Inarissa.