Miten Inarissa tuetaan ulkomailta muuttaneiden työntekijöiden asettautumista ja inarilaistumista?

15.06.2021

Sujuvasti arktiseen elämään –hankkeen ajankohtaisia

Inarin kunnan ja Europaan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamalla Sujuvasti arktiseen elämään –hankkeella pyritään osaltaan tukemaan alueelle ulkomailta muuttavien työntekijöiden asettautumista ja helpottamaan työperäisen maahanmuuttajan polkua maahanmuuttajasta inarilaiseksi. Kehittämisen visiona on ”elä kuin inarilainen” eli kunnan näkökulmasta päämääränä on myös uusien asukkaiden saaminen kuntaan. Hanke on alkanut 1.9.2019 ja jatkuu 31.10.2021 saakka.

Hankkeen aikana on mm. tarjottu matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa kunnan kansainvälisille asukkaille, järjestetty tapaamisia kohderyhmälle, kehitetty kunnan monikielistä viestintää sekä muotoiltu työperäisen maahanmuuttajan palvelupolku, joka on työperäisen maahanmuuttajan tarpeiden pohjalta rakennettu visio sujuvista asettautumisen palveluista. Kunnan nettisivuilta löytyvään Make Inari your home –osioon on koottu englanninkielistä tietoa Inariin muuttamisesta sekä elämästä ja työskentelystä Inarissa.

Vuosi 2020-2021 on ollut poikkeuksellinen myös työperäisen maahanmuuton ja hankkeen toimenpiteiden kannalta. Hankalasta nykytilanteesta huolimatta tavoitteena on varmistaa, että Inari on hyvä paikka asua ja elää myös kunnan kansainvälisille asukkaille ja alueella on tarjolla riittävästi sitoutunutta ja ammattitaitoista työvoimaa myös tulevaisuudessa. Kunta voi tukea alueelle muuttavia työntekijöitä mm. monikielisen viestinnän, matalan kynnyksen neuvonnan ja ohjauksen sekä toimivien peruspalvelujen avulla.

Työperäisen maahanmuuttajan palvelupolku Inarissa

Sujuvasti arktiseen elämään -hankkeessa muotoiltu palvelupolku kuvaa pakolliset viranomaisaskeleet, joita työperäinen maahanmuuttaja tulee kohtaamaan muuttaessaan Inariin, mutta myös toiminteet, jotka edesauttavat sitoutumista ja asettumista paikkakunnalle -inarilaistumista. Palvelupolku toimii ohjenuorana palvelujen kehittämiselle sekä työnantajille, maahanmuuttajien kanssa työskenteleville ja maahanmuuttajille itselleen. Palvelupolku käännetään myös englanniksi lähitulevaisuudessa.

Tutustu palvelupolkuun tästä

Make Inari your home –sivusto palvelee uusia muuttajia

Kunnan nettisivujen yhteydestä löytyvä Make Inari your home –osio toimii tukena Inariin ulkomailta muuttaville ja muuttoa suunnitteleville. Sinne on koottu englanninkielistä tietoa Inariin muuttamisesta sekä elämästä ja työskentelystä Inarissa.

Tutustu Make Inari your home-sivustoon tästä

Tervetuloa Inariin –muuttajakampanja

Kampanjan kautta kunnan uudet asukkaat saavat tervetulokirjeen, jossa on henkilökohtainen Inari-passi ja kuntaesite. Kampanjan materiaalit on käännetty englanniksi Sujuvasti arktiseen elämään –hankkeessa, jotta kampanja tavoittaisi myös kunnan uudet kansainväliset asukkaat.

Ilmoittautumislomake uusille muuttajille englanniksi

Kansainvälinen Inari –yrittäjäfoorumi 10.6.2021

Pitkän korona-ajan eristäytyneisyyden jälkeen pääsimme vihdoin kokoontumaan myös kasvokkain Inarin alueen yrityksille järjestetyssä Kansainvälinen Inari –tapahtumassa. Mukavassa ja yhteisöllisessä tapahtumassa oli asiaa mm. kansainväliseen rekrytointiin sekä työntekijöiden sitouttamiseen ja asettautumisen tukemiseen liittyen.

Osana tapahtumaa järjestettiin englanniksi ”Career opportunities in Northern Finland” -striimi, jossa keskusteltiin työnhausta ja työnteosta Inarissa. Mukana oli Inariin ulkomailta töiden perässä muuttaneita työntekijöitä sekä työnantajapuolen edustajat Staffpointilta ja Barona Laplandilta.

Työpajan järjestivät yhteistyössä Lapland of Opportunity, Attract Lapland, Business Ladies ja Sujuvasti arktiseen elämään -hankkeet. Kiitokset kaikille tapahtumaan osallistuneille!

Tapahtumassa väliaikanumerona Tyyli Kimpun taidonnäyte: herkullinen syötävä kimppu!