Lapin sairaanhoitopiirin ohje huoltajille 13.8.2020: Lapsen sairastuminen (koronatilanne)

13.08.2020

Lapsen sairastuminen – ohje huoltajalle

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on erittäin tärkeää, että sairaana ei mennä kouluun tai päiväkotiin.

Koronavirustaudille tyypillisiä oireita ovat esimerkiksi kuume, yskä, päänsärky, pahoinvointi, ripuli, lihaskipu, kurkkukipu, nuha, hengenahdistus ja haju- ja makuaistin menetys. Koronavirustaudin oireita ei voi erottaa muiden virustaudin oireista muuten kuin koronavirustestillä. Varsinkin lapsilla koronavirustaudin oireet ovat usein lievät ja lyhytkestoiset.

Jos lapselle tai hänen perheenjäsenelleen tulee koronavirustautiin viittaavia lieviäkin oireita, tulee oireilevalle tehdä koronavirustesti viipymättä. Lasten vanhemmat voivat ottaa yhteyttä oman kunnan terveyskeskukseen koronavirustestiin pääsemiseksi.

Oireilevan henkilön tulee olla kotona vähintään testituloksen valmistumiseen asti. Oireettomat per-heenjäsenet voivat olla koulussa, päiväkodissa tai töissä, kun testitulosta odotetaan, ellei ole vahvaa epäilystä, että testitulosta odottavalla perheenjäsenellä on koronavirustartunta.

Jos koronavirustesti on negatiivinen, voi päiväkotiin palata, kun lapsi on oireeton. Joskus lievä nuha tai yskä jatkuu pitkään ylähengitystieinfektion jälkeen. Kun lapsi on muuten parantunut, tällainen lievä oire ei ole este päiväkotiin palaamiselle, jos testitulos on ollut negatiivinen ja oireet selvästi vähenemässä. Mikäli oireet alkavat myöhemmin uudelleen tai lisääntyvät, tulee hakeutua uuteen testiin.

Jos koronavirustesti on positiivinen, pitää koko perheen pysyä kotona. Jatko-ohjeet saa terveydenhuollosta.

On tärkeää, että lapsen astma- ja allergiaoireet pyritään saamaan mahdollisimman hyvin hallintaan hyvällä lääkehoidolla. Lapselle tyypillisten lievien pitkäaikaisten oireiden takia ei kuitenkaan tarvitse olla pois päiväkodista. Koronavirustestiin tulee hakeutua matalalla kynnyksellä, jos tuntuu, että oireissa on mukana infektio-oireita.

Vanhempien tulee arvioida myös niiden lasten tilannetta, joilla on tiedossa muita kroonisia oireita, esim. jännitysvatsakipuja. Tuttujen, pitkäaikaisten oireiden takia ei tarvitse olla pois päiväkodista tai hakeutua koronavirustestiin, mutta jos oireet muuttuvat, testiin tulee hakeutua herkästi.

On tärkeää pyrkiä vähentämään myös muiden infektiotautien kuin koronavirustaudin leviämistä, jotta testauskapasiteetti riittää kaikille oireisille.

Infektioiden torjuntayksikkö

Lastensairaudet