Koronatilanne Inarin kunnassa rauhallinen - Kasvomaskisuositus julkisissa tiloissa

22.10.2020

Suositusten noudattaminen tärkeää

Inarin kunnan alueella ei ole tartuntoja tällä hetkellä ja koronatilanne on pysynyt hyvin rauhallisena koko ajan. Nyt on ehdottoman tärkeää, että jokainen noudattaa annettuja suosituksia omalla kohdallaan, jotta kunnan palvelut sekä yritysten toiminta Inarissa saadaan turvattua mahdollisimman hyvin. Jos koronatilanne kiihtyy, suosituksia voidaan tiukentaa nykyisestä.

Lapin sairaanhoitopiirin tapaukset lisääntyvät

Viimeisen viikon aikana Lapin sairaanhoitopiirin alueella on todettu 12 koronatapausta (tilanne 22.10.), ja viruksen ilmaantuvuusluku on 18,8 tartuntaa 100 000 asukasta kohden. Todettuihin tartuntoihin liittyy joukkoaltistuksia. Tämän vuoksi useita kymmeniä ihmisiä on asetettu karanteeniin. Tavoitteena on, että todetut tartuntaketjut katkeaisivat ja viruksen leviäminen estyisi.

• Lapin alueen tilannetta voit seurata Koronaturvallinen Lappi-sivustolla.
• Inarin kunta suosittelee Koronavilkku-sovelluksen lataamista

Kasvomaskisuositus Inarin kunnan alueella

Lapin sairaanhoitopiiri ja Inarin kunta suosittelevat kasvomaskin käyttöä kaikissa julkisissa sisätiloissa, joissa turvavälejä ei voida pitää. Maskia suositellaan käytettäväksi joukkoliikenteen lisäksi muun muassa kaupoissa, kirjastoissa, kunnantalolla, elokuvateatterissa, konserteissa ja ravintoloissa. Kouluja ja oppilaitoksia suositus ei toistaiseksi koske. Liikuntalajien liitot antavat omat ohjeet suojautumiseen. Kansalaisopiston toiminta jatkuu turvallisuusohjeistukset huomioiden.

Kunta jakaa ilmaisia kasvomaskeja vähävaraisille, maskien noutopaikat ja -ajat löytyvät Inarin kunnan sivulta Kunnan työntekijät käyttävät maskia kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Myös THL: n yleinen maskisuositus on tällä hetkellä voimassa Lapin sairaanhoitopiirin alueella.

Inarin kunta ei järjestä yleisötilaisuuksia

Yleisötilaisuuksia järjestettäessä on huomioitava Lapin aluehallintoviraston päätös,  jonka perusteella yli 50 henkilön yleisötilaisuuksia saa järjestää vain sillä edellytyksellä, että turvallisuus voidaan varmistaa. Ohjeet tilaisuuden järjestäjälle.

Inarin kunta ei järjestä yleisötilaisuuksia tällä hetkellä, ellei se ole välttämätöntä. Mikäli kunta järjestää joitain tilaisuuksia turvallisuustekijät huomioidaan ja osallistujilta kerätään yhteystiedot mahdollisten tartuntaketjujen selvittämistä varten. Yhteystietoja säilytetään kaksi viikkoa tilaisuuden järjestämisestä, jonka jälkeen ne hävitetään.

Inarin kunta suosittelee muillekin tahoille tilaisuuksien siirtämistä myöhemmäksi ja yhteystietojen keräämistä tilaisuuksissa.

Etätyötä ja etäkoulutuksia suositellaan

Valtioneuvosto on antanut kansallisen etätyösuosituksen julkiselle sektorille. Inarin kunnassakin suositellaan koronatilanteen vuoksi etätyötä tällä hetkellä tehtävissä, joissa se on mahdollista. Samoin koulutukset ja kokoukset järjestetään etäyhteyksin, jos turvavälejä ei voida noudattaa.

Matkailu ja pikatestien käyttöönotto

Inarin alueelle suuntautuvan kansainvälisen matkailun avautumista ja koronatestauskäytänteitä kehitetään kansallisten päätösten mukaisesti. Alle 72 tuntia Lapin alueella viipyviltä matkailijoilta vaaditaan vain yksi negatiivinen koronanäyte lähtömaassa. Pikatestit otetaan käyttöön Inarin kunnassa ensi viikolla. Alkuvaiheessa testattavilta otetaan molemmat testit rinnakkain. Pikatesti riittää suunnitelmien mukaan jatkossa myös matkailijoiden testaukseen.

Jos matkustat kotimaassa tai ulkomailla:

Huomioithan, että matkakohteesi koronarajoitukset voivat erota kotipaikkakuntasi tilanteesta. Tarkista kohteen koronasuositukset ja –rajoitukset ennen matkalle lähtöä. Noudata matkailuyrittäjien turvallisuusohjeita. Tietoa Norjan rajan ylittäjille löydät Rajavartiolaitoksen sivulta.

Jos epäilet itselläsi tai lähipiirissäsi koronavirusinfektiota

Ota viipymättä yhteys Ivalon terveyskeskukseen. Varaa aika näytteenottoon puh. 040 188 7400 arkisin kello 8.15 - 10 ja kello 13-14. Soittopyyntöjä voi jättää arkisin kello 14 asti. Päivystävä sairaanhoitaja 24/7 puh. 040 - 770 9187.