Kausi-influenssarokotukset Inarin kunnassa

30.10.2020

Kausi-influenssarokotukset

Tätä tiedotetta on päivitetty 19.11.2020 seuraavasti:

Influenssarokotteiden kovan kysynnän vuoksi varattuja influenssarokotusaikoja joudutaan perumaan. Terveydenhoitajat ovat ajan varanneisiin asiakkaisiin puhelimitse yhteydessä mahdollisimman pian.

Jatkossa rokotuksia kohdennetaan vakavalle influenssalle erityisen alttiina oleville henkilöille ja henkilön läheisiin. Erityisen alttiita ovat voimakkaasti immuunipuutteiset ja vakavasti sairaat henkilöt, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat, raskaana olevat naiset ja perussairaat ikääntyneet. Lähipiirillä puolestaan tarkoitetaan henkilöä, joka asuu tai on viikoittain kasvotusten tekemisissä samassa huoneessa vakavalle influenssalle alttiin kanssa.

Inarin kunnassa influenssarokotteet annetaan tässä kiireellisyysjärjestyksessä:

1. suonen sisäisiä sytostaatteja saavat potilaat ja samassa taloudessa henkilö
  2. hankalahoitoinen astma ja COPD
  3. vaikeat sydänsairaudet eli toistuvia osastohoitoja tämän vuoden aikana
  4. raskaana olevat
  5. alle 6kk:n ikäisten vauvojen vanhemmat
  6. muut riskipotilaat: diabeetikot, astmaatikot, sydänpotilaat

Influenssarokotteiden saatavuudesta ilmoitetaan viikoittain paikallislehti Inarilaisessa ja Inarin kunnan www-sivuilla.

Lisätietoja:

Jaana Tarvainen
rokotusyhteyshenkilö, terveydenhoitaja
jaana.tarvainen@inari.fi
p. 040 849 6392 (puhelinaika klo 8-9)

Mirja Laiti
avohoidon johtaja
mirja.laiti@inari.fi

Outi Liisanantti
johtava lääkäri
outi.liisanantti@inari.fi
p. 0400 699 330

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla löytyy lisätietoa influenssarokotteesta

Tästä on poistettu rokotuksiin ilmoittautumistiedot

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vakavien tautien ennaltaehkäisy korostuu erityisesti ikääntymisen myötä.
Rokottautuminen on yksi hyvä keino torjua vakavia infektioita.

Kun ikää karttuu, elimistö ei pysty enää puolustautumaan taudinaiheuttajia vastaan yhtä tehokkaasti kuin nuorempana. Tämä korostaa ennaltaehkäisevän sairaudenhoidon merkitystä erityisesti ikääntyvän väestön osalta.

Influenssa on monelle nimenä tuttu, mutta se sekoitetaan usein tavalliseen nuhakuumeeseen eli flunssaan. Influenssa on kuitenkin flunssaa huomattavasti ärhäkämpi tauti. Vakavimmillaan influenssa voi johtaa sairaalahoitoon tai jopa kuolemaan.

65 vuotta täyttäneiden, pienten lasten ja raskaana olevien riski sairastua influenssaan on kohonnut, vaikka he olisivatkin terveitä. Suuremmassa riskissä ovat iästä riippumatta myös sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta, keuhkosairauksia, maksa- ja munuaistauteja sairastavat sekä potilaat, joiden vastustuskyky on sairauden tai sen hoidon vuoksi heikentynyt. Riskiryhmiin kuuluvilla on myös suurempi riski sairastua vakaviin jälkitauteihin.

Suojautuminen taudinaiheuttajia vastaan on erityisen tärkeää myös potilas- ja hoivatyötä tekevän terveys- ja sosiaalialan henkilöstön sekä alan opiskelijoiden osalta. Rokottautumalla influenssaa vastaan suojaa itsensä lisäksi myös ikääntyneitä ja sairaita, joilla influenssarokotusten teho voi jäädä heikommaksi. Henkilökunnan rokotukset vähentävät kuolleisuutta etenkin palvelutaloissa ja terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Pneumokokki on influenssaa tuntemattomampi taudinaiheuttaja. Kyseessä on bakteeri, joka on merkittävä vakavien bakteeritulehdusten aiheuttaja Suomessa. Lievimmillään pneumokokki aiheuttaa poskiontelotulehduksia ja korvatulehduksia. Tietyissä olosuhteissa pneumokokkibakteeri voi aiheuttaa vakavia tauteja. Aikuisilla tavallisin pneumokokin aiheuttama vakava tauti on keuhkokuume.

Riski sairastua vakavaan pneumokokkitautiin kasvaa iän myötä. Riskiä voi pienentää lopettamalla tupakoinnin, käyttämällä alkoholia kohtuudella, perussairauksien hyvällä hoidolla, muistamalla käsihygienian sekä rokottautumalla.

Influenssa- ja pneumokokkirokotteita on käytetty jo pitkään

Kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvia kausi-influenssarokotteita on käytetty jo vuosikymmeniä. Influenssarokote on maksuton kaikille yli 65-vuotiaille, muille riskiryhmiin kuuluville, heidän läheisilleen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstölle. Influenssarokotus tulee uusia joka vuosi.

Pneumokokkirokotteet ovat myös olleet käytössä pitkään. Niitä on annettu lapsille ja aikuisille ympäri maailman. Lapset ovat Suomessa saaneet pneumokokkirokotuksen osana kansallista rokotusohjelmaa jo vuodesta 2010 lähtien.

Aikuisten on huolehdittava rokotussuojansa täydentämisestä pääosin itse. Pneumokokkirokote vaatii reseptin ja rokote ostetaan apteekista. Influenssa- ja pneumokokkirokotuksen voi ottaa molemmat samalla käynnillä.

Lisätietoa antavat:

Tartuntataudeista vastaava lääkäri, Outi Liisanantti puh. 0400 699 330