Kalottikeskus myynnissä nettihuutokaupan kautta

julkaistu: pe 21.12.2018 klo 13:06

Olisiko tässä kiinteistö matkailuliiketoimintaa suunnittelevalle ammattilaiselle tai sijoittajalle? Tällä hetkellä Lapin matkailu vetää matkailijoita kaikkialta maailmasta ja Inari on Suomen mittakaavassa yksi valovoimaisimmista matkailukunnista. Ivalo on helposti saavutettava esimerkiksi Ivalon lentoasemalla tehtiin muutama vuosi sitten mittavat laajennus- ja saneeraustyöt ja Ivalon terminaalin uusin laajennusosa valmistuu talveksi 2019. Ivalosta on maantieyhteydet myös Pohjois-Norjaan ja Venäjälle Murmanskin suuntaan. Matkailuun majoituskapasiteettia tarvitaan lisää ja tässä on monien mahdollisuuksien paikka. Kiinteistöstä on pidetty hyvää huolta, mutta rakennus vaatii peruskorjausta. Kiinteistö soveltuu esimerkiksi hostelliksi tai toimisto- ja koulutusrakennukseksi.

Tutustu kohteeseen

Inarin kunnassa Ivalon kylän palvelujen äärellä ja Ivalojoen välittömässä läheisyydessä sijaitseva Kalotin oppimiskeskus-säätiön omistama Kalottikeskus-kiinteistö (entinen emäntäkoulu tai SAKKin Ivalon toimipiste) on myytävänä nettihuutokaupan kautta 31.1.2019 klo 16.00 saakka. Kalottikeskus-kiinteistö sijaitsee Inarin kunnan omistamalla 11,394 ha kokoisella Karimaa-tilalla (Tilan RN:o 29:39/150 ja 1 osa), josta Kalottikeskuksen vuokratontin koko on 8000 m2ja tontin vuokra-aika on 1.1.2008 - 31.12.2037. Alue on liikerakennustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta. Kiinteistötunnus on 148-403-29-4-L1.

Inarin kunnan omistama Kalotin oppimiskeskus-säätiö omistaa vuonna 1958 rakennetun entisen koulurakennuksen, joka sijaitsee Ivalon kylässä, Kirkkokuja 14:ssa Ivalojoen pohjoispuolella, noin 100 metriä Ivalojoen rannasta. Kiinteistön pinta-ala on 2886 m2. Rakennus on kivirakenteinen, pääosin 3-kerroksinen, jossa on myös täysi kellarikerros ja avoin ullakkotila. Rakennuksessa on peruskorjattu kaikki ikkunat vuonna 2011, ulko-ovet v. 2010, inva-wc v. 2009, hissi v. 2009, sisäänkäyntikatos v. 2009. Päärakennus (2300 m2) oli syksyyn 2018 saakka käytössä opetustiloina (entisenä emäntäkoulu ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksena) ja toimistotiloina, mutta nyt se on tyhjänä. Itäsiivessä (446 m2) on kahdeksan vuokrahuoneistoa, joista seitsemän on pintaremontoitu vuonna 2017-2018. Itäsiivessä on tällä hetkellä yksityisiä vuokralaisia. Länsisiipi (140 m2) on ollut tyhjillään vuosia huonon kunnon vuoksi, mutta lämmöt ovat päällä. Säätiö omistaa kiinteistön, vuokrasopimukset sekä kaukolämpö-, sähkö- ja vesiliittymät.

Tarkemmat tiedot rakennuksesta löytyvät liitetiedostoina olevista Inspectan laatimista lukuisista kuntotutkimuksista. Liitteenä on myös pohjapiirustukset, valokuvia sekä tietoa tiloista. Kuvissa olevat huonekalut ovat entisen vuokralaisen, tilat ovat nyt tyhjinä eikä kauppaan sisälly irtaimistoa, vain kiinteät kalusteet.

Pihapiirissä, heti Kalotin vuokratontin ulkopuolella sijaitsee Inarin Vuokra-Asunnot Oy:n omistamaa kaksi vuokrarivitaloa sekä yksityiskäytössä oleva varastorakennus. Kiinteistön itäpuolella on vuokraviljelypalstoja ja eteläpuolella Ivalojoen rannalla uusia omakotitalotontteja, joissa on osin rakennustyöt käynnissä. Pihapiirissä sijaitsee Lapin jätehuolto kuntayhtymän (Lapeco) Molok-syväkeräysastiat, joiden tyhjennys tulee sopia Lapecon kanssa. Isosta pysäköintialueesta voi tehdä vuokrasopimuksen Inarin kunnan kanssa, sillä se ei kuulu nykyiseen vuokra-alueeseen.

Etäisyydet: Lähin kauppa, pankit, apteekki, ravintoloita, päiväkoti, alakoulu, terveyskeskus, linja-autoasema 1-2 km säteellä. Uimahalli 3,9 km, lentoasema 10 km, rautatieasema 300 km (Rovaniemi), Ivalojoki 100 m.

Lisätietoja tontin ja maanluovutuksen osalta antaa Inarin kunnan tekninen johtaja Arto Leppälä 0400 692 363 ja sähköposti arto.leppala@inari.fi

sekä rakennusten osalta säätiön asiamies Marja Männistö, gsm. 0400-231765, marja.mannisto@inari.fi. Näytöt on sovittava etukäteen säätiön asiamiehen kanssa.

Kommentointi

Otsikko: