Johtavan lääkärin koronatiedote 21.4.2022

21.04.2022

Inarin kunnan koronavirustilanne on ennallaan. Virallisia näytteitä otetaan reilu 100 kappaletta viikossa ja näytteistä on positiivisten osuus vajaa 50 %. Kotitestien määrää ja todellista positiivisten tapausten määrää emme pysty arvioimaan. Osastolla on jatkuvasti muutama sairaalahoitoa vaativa koronaviruspotilas ja valitettavasti tautiin on menehtynyt useita ikäihmisiä myös meidän kunnassamme.

Inarin alueella ensimmäisen rokoteannoksen on saanut aikuisväestöstä 91 %, toisen 87 % ja kolmannen 67 %. Valtakunnan tasolla vastaavat luvut ovat 90 %, 87 % ja 64 %. Olemme siis hieman paremmin suojattuja kuin valtakunnallisella tasolla. Sairaalahoidon tarve painottuu yli 80-vuotiaisiin, joilla rokotusvaste on heikompi. Neljänsiä rokoteannoksia suositellaan 12 vuotta täyttäneille voimakkaasti immuunipuutteisille sekä 80 vuotta täyttäneille ja kaikille hoivakodeissa asuville iäkkäille.

THL on poistanut yleisen maskisuosituksen 14.4.2022. Inarin kunnan alueella voidaan myös noudattaa THL:n maskisuositusta.

Ivalon terveyskeskuksessa asioiville suositellaan kasvomaskin käyttöä potilaiden ja henkilökunnan suojaamiseksi. Neuvolassa asioivien ja työskentelevien maskin käyttöä ei enää nähdä välttämättömänä, sama koskee puhe- ja toiminta- sekä fysioterapian asiakkaita ja henkilökuntaa. Tehostetun palveluasumisen yksiköissä maskisuositus jatkuu. Samoin erityisesti vuodeosastolla ja päivystyksessä maskien käyttöä suositellaan.

Jatkossa kasvomaskia voi muuten käyttää oman harkinnan mukaan. Kasvomaski estää pisaroiden leviämistä ympäristöön. Kun käytät kasvomaskia, suojaat muita tartunnalta.

Suosittelemme, että käytät kasvomaskia edelleen julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä, jos

• hakeudut koronaepäilyn vuoksi hoitoon tai testiin
  • Sinulla on hengitystieinfektion oireita, mutta Sinun on välttämätöntä liikkua kodin ulkopuolella
  • tiedät altistuneesi koronavirukselle, esimerkiksi perheessäsi on todettu tartunta, muttet voi välttää kodin ulkopuolisia lähikontakteja.

Maski suojaa maskityypistä riippuen jonkin verran myös kantajaansa. Erityisesti rokottamattomien 12 vuotta täyttäneiden sekä kaikkien, joilla on riski saada vakava koronatauti, kannattaa harkita sellaisen maskin käyttöä, joka suojaa myös kantajaansa tehokkaasti. Riskiryhmiin kuuluvan kannattaa harkita maskin käyttöä, vaikka hän olisi täysin rokotettukin. Ulkona tartunnan riski on hyvin pieni, ellet oleskele pitkään kovassa tungoksessa.

Inarin kunnan johtavan lääkärin ohjeistuksen mukaisesti 20.4.2022 lukien:

• perheen muut lapset voivat osallistua varhaiskasvatukseen, vaikka perheessä olisi koronatapaus, jos muilla lapsilla ei ole infektio-oireita
  • kouluissa ja varhaiskasvatuksessa voidaan luopua yleisestä maskisuosituksesta
  • maskia saa käyttää aina halutessaan

Matkailu- ja palvelualalla, kaupoissa, julkisissa kulkuvälineissä yms. ei siis enää tarvitse käyttää maskia, jos on rokotettu eikä kärsi hengitystieinfektio-oireista eikä tiedä altistuneensa koronavirukselle.

Turvallista aurinkoista kevättä, nyt voi jo hymyillä koko kasvoilla, ei vain silmillä! Muistetaan rokotukset!

Outi Liisanantti

johtava lääkäri, puh. 0400 699 330