Jäämeren kansan evakkotie- patsas Inarin kunnalle

julkaistu: ke 02.09.2015 klo 13:41

Inarin kunta vastaanotti juhlallisesti tänään Jäämeren kansan evakkotie- patsaan Petsamo-Seura ry:ltä.

Petsamo Seuran ry:n aloitteesta ja toiveesta seuran omistama Jäämeren kansan evakkotie- patsas Ivalossa sekä hautapaasi Nellimissä siirtyivät tänään Inarin kunnan omistukseen. Seura toivoi patsaan ympärillä olevan torin nimeämistä Petsamo-toriksi. Ensio Seppäsen veistämä patsas seisoo Jäämeren tien alkukohdassa Ivalossa. Patsaan hahmot ovat kaivosmies,kalastaja,metsämies ja kolttavaimo komsion kanssa. Patsaassa on teksti: Petsamo 1920-1944. Kaipauksella Petsamo-Seura ry.

Patsaassa on myös jokaisen Petsamon kylän nimi,kaikkein pienimpienkin kylien. Näin patsaasta löytyy kiinnekohta jokaiselle petsamolaiselle.

Petsamo Seura ry:n delegaatio puheenjohtaja Toivo Kunnarin ( kuvassa oik.) johdolla luovutti muistomerkit Inarin kunnalle. Kunnan puolelta muistomerkkejä vastaanottamassa  kuvassa kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen sekä valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari.

Kommentointi

Otsikko: