Ivalon lukiolle luovutettiin YFU:n kansainvälisyyspalkinto

julkaistu: ti 02.04.2019 klo 15:17

Vaihto-oppilasjärjestö YFU myöntää vuosittain kansainvälisyyspalkinnon koululle, joka tekee pitkäjänteistä ja monipuolista kansainvälisyyskasvatustyötä. YFU:n ohjelmapäällikkö Merja Koski luovutti palkinnon 1.4.2019 Ivalon lukion rehtorille Ulla Hynöselle.

Valintaraati valitsi Ivalon lukion seuraavin perusteluin:

Ivalon lukio tekee merkittävää kansainvälisyyskasvatustyötä arktisella alueella. Monikulttuurisessa koulussa on edustettuna kaikki Suomen kolme saamelaisväestöä, ja saamenkieliä voi opiskella äidinkielenä sekä B2- ja B3-kielinä. Ivalon lukio on monipuolisesti edistänyt kansainvälistymistä lähettämällä vaihto-oppilaita muun muassa Yhdysvaltoihin, osallistumalla Comenius-oppilasvaihtoihin, CERN-tiedekouluhankkeeseen sekä Opetushallituksen Suomen ja Kanadan väliseen FinAl 2.0-hankkeeseen, jossa kehitetään kouluja oppimalla muilta.

Lisäksi Ivalon lukio on tehnyt yhteistyötä Norjan Kaarasjoella sijaitsevan Samisk videregåendeskolen kanssa kouluvierailuiden merkeissä. Ivalon alueen vahvan turismin ansiosta nuoret pääsevät tekemisiin eri kansalaisuuksien kanssa arjessaan ja oppivat ymmärtämään erilaisia ihmisiä sekä kulttuureja.

Lue lisää  YFU:n sivuilta

Sivistysjohtaja Ilkka Korhonen ja sivistyslautakunnan puheenjohtaja Anne Tuovila onnittelivat rehtori Ulla Hynöstä.

Juhlan musiikkiesityksistä vastasivat Katri Kittilä, Emma Puttonen ja Rodney Francett.

Kuvat: Tero Titoff, työvalmentaja/Inarin kunnan viestintäpaja