Inarin kunnassa asuntojen rakentaminen vilkasta

julkaistu: ma 19.11.2018 klo 07:57

Inarin kunta iloitsee yksityisen sektorin vilkastuneesta asuntorakentamisesta Ivalossa ja Inarin kirkonkylällä. Inarin kunnassa on takana hiljainen kausi asuntojen uudisrakentamisessa. Nyt kiinnostus on vetovoimaisessa matkailukunnassa herännyt. Matkailu sekä auto- ja rengastestaus palkkaavat koko ajan lisää työntekijöitä. Uudisasunnot menevät kaupaksi ja vuokra-asuntojen kysyntä on iso.

Ivalon Liinahamarintielle valmistuu joulukuun 2018 aikana yhteensä 43 rivitaloasuntoa vuokralle Koti Pohjoinen Oy:n toimesta.

Omistusasuntojen tarjonta on samoin parantumassa. Ivalossa on Bilto Oy:n toimesta valmistumassa 27 kerrostaloasuntoa Piiskuntielle ja Kukkola Yhtiöiden toimesta 26 asuntoa Aarrenpuiston kahteen luhtitaloon vuoden 2019 aikana. Inarin kirkonkylälle on valmistumassa 4 rivitaloasuntoa myyntiin Ranta-Antintielle Inaritalot Oy:n toimesta. Myös Saariselällä kaivataan sesonkiluontoisia asuntoja, mutta rakentamishankkeita ei vielä ole vireillä.

Havainnekuva Inarin vuokra-asunnot Oy:n Ruskatie 19:n sisäpihasta.

Kunnan vuokra- asuntokanta

Inarin Vuokra-asunnot Oy:n pienkerrostalon 20 uudisasuntoa Ruskatielle valmistuivat tämän vuoden huhtikuussa. Samalle tontille on varaus toiselle Vuokra-asunnot Oy:n kerrostalolle. Asuntopulasta huolimatta vuokra-asuntoja on Inarissa suhteellisen paljon. Kuntien asuntokannasta normaalisti noin viisi prosenttia on kunnan vuokra-asuntoja, ja Inarissa niitä on ollut noin 10 prosenttia. Vuokrattavia asuntoja on yli 600 kappaletta yksiöistä perheasuntoihin Inarissa, Ivalossa, Saariselällä, Nellimissä ja Sevettijärvellä. Vuokrattaviin asuntoihin kuuluvat Inarin vanhusten ja eläkeläisten tukiyhdistys ry:n, As Oy Inarin Rajanraidon, As Oy Inarin Vuopajanrannan sekä Keskinäinen Kiinteistö Oy Sevettijärven palvelukeskuksen asuntoja.

Kalottikeskuksen päärakennus on tällä hetkellä tyhjillään ja kiinteistö on myynnissä. Itäsiiven kahdeksan huoneistoa soveltuvat asunto- ja toimistokäyttöön ja ovat vuokralla. Kalottikeskuksen omistajana ja vuokranantajana toimii Inarin kunnan omistama Kalotin oppimiskeskus-säätiö.

Lisätietoja:

Inarin Vuokra-asunnot Oy