Inarin kunnan koronatiedote 9.10.2020 / Inarin kunta varautuu koronatilanteen kiihtymiseen

09.10.2020

Koronatilanne Inarin kunnassa on edelleen rauhallinen. Koronavirustilanne on kiihtynyt selvästi koko maassa ja Lapin alueellakin tilanne on heikentynyt viime viikkojen aikana. Inarin kunnassa varaudutaan tilanteen muuttumiseen nopeastikin Lapin alueella.

Koululaisten syyslomaviikoilla moni inarilainen matkailee muualla Suomessa ja Inarin alueelle odotetaan matkailijoita. Syyslomalla on kiinnitettävä erityistä huomiota käsihygieniaan, turvaväleihin ja maskien käyttöön. Inarin kunnassa koronatestiin pääsee matalalla kynnyksellä ottamalla yhteyttä terveyskeskukseen. Odotamme tietoa myös pikatestien käyttöönotosta. Lisätietoa Lapin alueen tilanteesta: www.koronaturvallinenlappi.fi

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, toimi näin Inarin kunnassa:

Varaa aika näytteenottoon puh. 040 188 7400 arkisin kello 8.15 - 10 ja kello 13-14. Soittopyyntöjä voi jättää arkisin kello 14 asti. Päivystävä sairaanhoitaja 24/7 puh. 040 - 770 9187.

Kasvomaskin käyttöä suositellaan kaikissa julkisissa sisätiloissa

Lapin sairaanhoitopiiri on 8.10.2020 antanut suosituksen kasvomaskin käytöstä kaikissa julkisissa sisätiloissa (mm. ravintolat, kaupat, teatterit, kirjastot), joissa on vaikea pitää riittäviä turvavälejä. Suosituksella pyritään välttämään Lapin osalta viruksen kiihtymisvaiheeseen siirtyminen.

Inarin kunnan kaikissa asiakaspalvelupisteissä henkilöstö siirtyy maanantaista 12.10. alkaen käyttämään työssään suojamaskeja. Kunnan tiloissa mm. kunnantalolla ja kirjastossa vieraileville suosittelemme käytettäväksi kasvomaskeja. Palvelemme asiakkaita myös sähköisten asiointikanavien ja puhelimen kautta. THL:n kasvomaskisuositus

Inarin kunta ei järjestä yleisötilaisuuksia

Yleisötilaisuuksia järjestettäessä on huomioitava Lapin aluehallintoviraston päätös LAAVI/1227/2020, jonka perusteella yli 50 henkilön yleisötilaisuuksia saa järjestää vain sillä edellytyksellä, että turvallisuus voidaan varmistaa THL:n ja OKM:n ohjeen mukaisesti.

Inarin kunta ei järjestä yleisötilaisuuksia tällä hetkellä ellei se ole välttämätöntä. Mikäli kunta järjestää joitain tilaisuuksia turvallisuustekijät huomioidaan ja osallistujilta kerätään yhteystiedot mahdollisten tartuntaketjujen selvittämistä varten. Yhteystietoja säilytetään kaksi viikkoa tilaisuuden järjestämisestä, jonka jälkeen ne hävitetään.

Kunnan toimielinten kokoukset järjestetään valtuustosalissa tai muuten turvavälejä noudattaen. Kunnanhallitus tarkentaa kokousmenettelyohjeistusta kokouksessaan 19.10.2020.Inarin kunta suosittelee muillekin tahoille tilaisuuksien siirtämistä myöhemmäksi ja nimilistojen keräämistä tilaisuuksissa.

Kansalaisopiston ryhmät, elokuvateatterinäytökset ja muu ryhmätoiminta jatkavat toimintaansa turvallisuusohjeistus huomioiden.

Inarin kunta suosittelee Koronavilkku-sovelluksen lataamista

Inarin kunta suosittelee kaikille Koronavilkku –sovelluksen lataamista. Toivomme, että varautumistoimilla pystymme ehkäisemään koronaviruksen leviämistä ja näin ylläpitämään kunnan perustoiminnot ja palvelut kuntalaisille ja meillä vieraileville. Seuraamme tilannetta ja päivitämme koronaohjeistuksia viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Seuraathan kunnan koronatiedottamista verkkosivuilta osoitteessa www.inari.fi

Koronaan liittyvän karanteenin pituus lyhenee 10 päivään maanantaista 12.10. alkaen

Koronaan liittyvää karanteeniaikaa lyhennetään; muutokset ohjeeseen tulevat voimaan 12.10.2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeen muutos koskee sekä omaehtoista karanteenia että tartuntatautilääkärin määräämää karanteenia, jotka molemmat lyhenevät 14 päivästä 10 päivään.

Syyslomalla on kiinnitettävä erityistä huomiota hygieniaan, turvaväleihin ja maskien käyttöön

THL muistuttaa 6.10.2020 tiedotteessaan koronaturvallisen ja onnistuneen syysloman toimintaohjeista.

Pienennä koronaviruksen leviämisriskiä syyslomalla näin:

• Lataa Koronavilkku puhelimeesi. Näin saat tiedon, jos olet tietämättäsi altistunut koronavirukselle matkasi aikana.
  • Muista käsi- ja yskimishygienia.Käytä kasvomaskia joukkoliikenteessä ja sisätiloissa.'
  • Jos sinulla on koronavirukseen viittaavia oireita, hakeudu testiin matalalla kynnyksellä.
  • Älä lähde matkalle, jos sinulla on lieviäkään oireita.
  • Myös taukopaikoilla on pidettävä huolta käsihygieniasta, turvaväleistä sekä käytettävä maskia tarvittaessa.
  • Huomioithan, että matkakohteesi koronarajoitukset voivat erota kotipaikkakuntasi tilanteesta. Tarkista kohteen koronasuositukset ja –rajoitukset ennen matkalle lähtöä.Noudata matkailuyrittäjien hygienia- ja muita turvallisuusohjeita.

Lapin alueen matkailu- ja ravintola-alan terveysturvallisuusohjeet

LSHP ja LPSHP ovat päivittäneet Terveysturvallisuusohjeet yhteistyössä toimialan kanssa 2.10.2020. Ohjeita sovelletaan alueen matkailu- ja ravintola-alan toimintaan sekä kansainvälisen matkailun, kotimaanmatkailun että paikallisväestön palveluissa.