Inarin kunnan koronatiedote 25.2.2021 - Suomen hallitus linjasi koronapandemian torjunnan tiukemmista toimista

25.02.2021

Suomen hallitus linjasi 24. helmikuuta koronapandemian torjunnan tiukemmista toimista ja tason kaksi käyttöönotosta.

Linkki valtioneuvoston uutiseen: Hallitus linjasi siirtymisestä välittömästi koronaepidemian torjunnan tasolle kaksi- Hallitus valmis ottamaan poikkeusolot käyttöön

Lapin sairaanhoitopiirin alueella ohjataan otettavaksi käyttöön tason kaksi eli leviämisvaiheen tiukimmat rajoitukset. Tavoitteena näillä kaikilla toimilla on pyrkiä estämään koronaepidemian nopeaa kiihtymistä ja tartuttavampien virusmuunnosten yleistymistä.

Valtioneuvosten ohjeistuksessa suositellaan:

• Laaja etätyö- ja kasvomaskisuositus
  • Riskiryhmien suojaaminen
  • Korkeakoulujen etäopetus
  • Julkisten tilojen käytön rajoittaminen sekä sulkeminen (suositukset ja päätökset)
  • Aikuisten ryhmäharrastustoiminnan keskeyttäminen (suositukset ja päätökset)
  • Mahdolliset henkilöliikenteen matkustajamäärien rajoitukset
  • Yli 6 hengen kokoontumisrajoitus
  • Yli 6 hengen yksityistilaisuuksien välttäminen
  • Kunnat ja kuntayhtymät tehostavat toimenpiteitään karanteenin ja eristyksen toteutumisen seurannassa

Lapin sairaanhoitopiirin koronakoordinaatiotyöryhmä kokoontuu perjantaina 26.2.2021

Inarin kunta pyrkii ohjeistamaan perjantaina 26.2.2021 tarkemmin kunnan alueella voimaan tulevista rajoituksista ja suosituksista ja tiedottaa lisää ensi viikolla valtioneuvoston linjausten alueellisten tulkintojen selkeytyessä. Kokoontumisrajoitusten osalta päätökset tekee Aluehallintovirasto.

Inarin kunnan alueella koronatilanne on edelleen hyvin rauhallinen. Lapin sairaanhoitopiirin alueella tartuntaketjut ovat pääosin liittyneet matkailuun ja ravintolakulttuuriin. Ivalon terveyskeskus toivoo, että kaikki ulkopaikkakuntalaiset käyvät koronatestissä ennen tuloa Ivalon terveyskeskukseen, vaikkei vierailijalla olisi koronaan liittyviä oireita. Samoin toivotaan, että kaikki ulkopaikkakuntalaiset kävisivät koronatestissä ennen vierailuja tehostetun palveluasumisen yksiköissä. Vierailuista toivotaan tiedotettavan palveluasumisen henkilökuntaa etukäteen. Ravintoloita Lapin aluehallintovirasto ohjeistaa erikseen, mutta take away –vaihtoehto on suositeltava toimintamuoto.

Koronatesteihin pääsee helposti

Varaa aika koronanäytteenottoon Ivalon terveyskeskuksen ajanvarausnumerosta, puh. 040 188 7400 arkisin kello 8.15 - 10 ja kello 13-14. Äkillisissä ja kiireellisissä sairausasioissa voitte soittaa päivystävän sairaanhoitajan numeroon ympäri vuorokauden
24/7. Puh. 040 - 770 9187.