Inarin koululla korjaustoimet ovat edenneet

julkaistu: pe 22.03.2019 klo 18:24

Inarin koululla korjaustoimet ovat edenneet

Inarin koulukiinteistöön tilatut ilmanvaihtoon liittyvät tutkimukset ovat edenneet. Tutkimukset osoittavat, että ilmanvaihdon säädöissä on ongelmia, mutta ne ovat korjattavissa. Kuituongelman poistamiseen liittyvät tiivistyskorjaukset alkavat viikolla 13. Ilmanvaihto on ollut epätasapainossa. Ongelmana on kuitu IV-koneissa, ilmanvaihtokanavissa ei ole kuitua. Ilmanvaihdon säätäminen ja kanavien läpivientien tiivistäminen todennäköisesti poistaa kuituongelman. Monitoimitalon eli B-rakennuksen puolella on tehty viemäreiden tiivistämistä ja havaitut ongelmat on korjattu. Hiihtoloman aikana koululla tehtiin tehostettu siivous. Tavoitteena on, että korjaustyöt saadaan tehtyä kevään aikana.

Väistötilat

Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksen tilat on otettu suunnitelman mukaan koulukäyttöön. Yhteensä noin 40 oppilasta on siirtynyt sinne, lisäksi Siidan Kammi on käytössä. Pääpaino on ollut oireilevien oppilaiden pääsemisellä muihin tiloihin. Vanhemmille on annettu syksystä saakka toistuvasti ohje huolehtia lapsensa kouluterveydenhuollon piiriin, mikäli oireita esiintyy, joten väistötiloja tarvitsevat ovat nyt tiedossa. Edelleen tilannetta seurataan. Varhaiskasvatus toimii tällä hetkellä väistötiloissa.

Tavoitteena on korjata nykyinen koulu.  Tällä hetkellä selvitetään myös väistötilojen rakentamista nykyisen koulun viereiselle tontille Saarikoskentie 1. Asiaa käsitellään seuraavan kerran sivistyslautakunnan kokouksessa 27.3. Uuden koulun rakentamista ei ole vielä käsitelty taloussuunnittelussa. Sen rakentaminen vaatii poliittisen päätöksen.