Inarin koulujen 4-luokkalaiset itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolla

Pohjoissaame: Buori iehčanasvuođabeaivvi!

Inarinsaame: Šiev jiečânâsvuođâpeivi!

Koltansaame: Šiõǥǥ jiõččnažvuõttpeeiʹv!

Kuvassa valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari (vas.) ja Inarin koulun opettaja Iiris Mäenpää. Lapset toivotettiin juhlallisesti kätellen tervetulleiksi itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskarin juhlapuhe 5.12.2018

Hyvät Inarin kunnan neljäs luokkalaiset ja muut läsnäolijat!

Tervetuloa Inarin kunnan talolle juhlistamaan huomenna olevaa Itsenäisyypäivää ja 101- vuotiasta Suomea. Itsenäisyys ei ole aina itsestään selvä asia, olette ehkä kuulleet koulussa tai vanhemmilta sodan ajan tapahtumista. Meillä täällä lapissakin omassa ympäristössä luonnossa on vielä paljon merkkejä sodan ajalta.

Huomenna useissa kodeissa poltetaan kahta kynttilää ikkunoilla itsenäisyyden merkiksi. Useilla paikkakunnilla järjestetään juhlia ja jumalanpalveluksia. Inarin kunta, seurakunta, veteraanijärjestöt sekä sodissa kaatuneiden omaiset laskevat vuosittain seppeleet Inarissa ja Ivalossa sankarihaudoille. Näin halutaan kunnioittaa ja muistaa sodissa henkensä menettäneitä.

Mainitsin tuossa sanan veteraani, tämä tarkoittaa henkilöä joka on selvinnyt sodasta jääden henkiin maatamme puolustaessaan. Tällä hetkellä heidän keskiikä on jo 93 vuotta. Voimme olla heille vain kiitollisia ja osoittaa kunnioitustamme koska saamme asua Suomessa. Suomessa kaikilla on mahdollisuus käydä koulua, suunnitella mitä haluaa isona tehdä ja olla yhdessä toisten kanssa sekä esimerkiksi liikkua luonnossa, tunturissa tai vaikka kalastella järvillä.

Viime vuonna Itsenäisyyden juhlavuonna oli lukuisia Suomi-100 tapahtumia ja teemana oli Yhdessä saameksi Ovttas. Yhdessä olemisen merkitys on aina tärkeää. Teistäkin useat saatavat olla mukana liikunnan, seuratoiminnan tai muussa sellaisessa yhteistoiminnassa mukana Aalto-yliopistossa on rakennettu juhlavuoden Suomi 100 -satelliitti, joka on päässyt vuoden viiveellä avaruusmatkalleen Falcon 9 -kantoraketin kyydissä. Raketti laukaistiin Kaliforniasta Yhdysvalloista maanantai-iltana kello 20.32 Suomen aikaa. Sateliitin avulla on tarkoitus tehdä avaruussähkötutkimusta. He tutkivat miten Aurinko vaikuttaa Maahan ja lähiavaruuteen. Yksi avaruussääilmentymä ovat meille tutut revontulet. Lisäksi sateliitti ottaa kuvia maapallosta, mutta myös maisemakuvia Suomesta ja tutkailee vuodenkiertoa. Noista kuvista pääsee myös lehtitietojen mukaan nauttimaan suuri yleisö sillä kuvia ladataan Aalto-yliopiston satelliittiprojektin suomi100satelliitti.fi -verkkosivuille. Ensimmäisiä kuvia odotetaan jo tällä viikolla, kannattaakin seurata uutisia. Muuten Ivalolais lähtöinen Akujärveläinen Altti Akujärvi toimii näissä hankkeissa ja muutama vuosi sitten laukaistiin sateliitti jossa hän oli ollut mukana suunnittelemassa kameraa.

Täällä Ivalossa on huomenna perinteinen Itsenäisyyspäivän juhla kirkossa ja siellä julkistetaan vuosittain Rock Inari palkinnon saaja sekä huomioidaan Inarilaisteko.

Hyvää itsenäisyysjuhlaa kaikille teille täällä kunnantalolla ja hyvää Itsenäisyyspaivää !

Kiitos kun olette tulleet tänne.