Inarin ja Kuolan 50-vuotisten ystävyyskuntasuhteiden juhlistaminen Ivalossa 20.-22.7.2018

julkaistu: ma 23.07.2018 klo 13:10

Inarin ja Kuolan kunnat viettivät ystävyyskuntasuhteidensa 50-vuotisjuhlaa Ivalossa 20.-22.7.2018 Inariviikkojen yhteydessä. Vierailu aloitettiin kokouksella, missä käytiin läpi yhteistyösopimusta vuosille 2019-2021. Sen jälkeen pelattiin ystävyyshengessä jalkapallo-ottelu, joka päättyi Inarin voittoon 5-1.  Lopuksi pelaajat kerääntyivät yhteiskuvaan, heidän joukossaan kunnanjohtaja Toni K. Laine, kunnanhallituksen puheenjohtaja Jari Huotari ja Kolan kaupunginjohtaja Svetlana Chukareva. Mitalit jakoivat valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari ja Kuolan apulaiskunnanjohtaja Igor Bogdanov.

Lauantaiaamuna kutsuvieraille esiteltiin yhteistyöstä kertova näyttely kulttuuritila Kuulaassa. Näyttelyssä on esittelytaulujen lisäksi nähtävillä Kuolan piiriltä saatuja lahjoja, ja siellä on mahdollisuus katsella 17 yhteistyöhön osallistuneen henkilön videohaastattelut, jotka myöhemmin siirretään kirjaston Tarinoiden Inari -kokoelmaan. Näyttely on avoinna 27.7. asti klo 12-18.

Yhteiskuvassa kulttuurisihteeri Mirja Karjalainen, sivistystoimenjohtaja Ilkka Korhonen, kunnanhallituksen puheenjohtaja Jari Huotari, valtuuston 1. varapuheenjohtaja Toini Sanila, Murmanskin konsuli Sari Kantola, kunnanjohtaja Toni K. Laine, yhteistyön uranuurtajiin kuuluva kunnallisneuvos Voitto Tervahauta, näyttelystä kulttuurisihteerin kanssa vastannut kirjastotoimenjohtaja Eija Leivo, Kuolan apulaiskunnanjohtaja Igor Bogdanov, kv. koordinaattori Eila Rimpiläinen, Kolan kaupunginjohtaja Svetlana Chukareva, näyttelyn esitellyt lukion rehtori Ulla Hynönen sekä Ivan Chai -musiikkiryhmän jäsenet.

Pääjuhlaa vietettiin lukiolla lauantai-iltapäivällä. Juhlapuheita pitivät valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari, kunnanjohtaja Toni K. Laine, Kuolan apulaiskunnanjohtaja Igor Bogdanov ja Murmanskin konsuli Sari Kantola. Upeasta musiikkitarjonnasta vastasivat Ivalon Pelimannit ja Ivan Chai -ryhmä Kuolasta. Ryhmän jäsen Ekaterina Chelnokova hurmasi yleisön upeilla oopperaesityksillään. Kunniavieraiksi pääjuhlaan ja juhlaillallisille oli kutsuttu ensimmäiselle ystävyyskuntavierailulle vuonna 1968 osallistuneet kunnansihteeri Rauna Kaukovalta ja kunnanhallituksen jäsen Kaarlo Helppi, kuvassa hallintojohtaja Pentti Tarvaisen ja Anu Avaskarin seurassa. Kuolan kunta kunnioitti yhteistyön veteraaneja lahjoin ja puhein. Tapahtumiin oli kutsuttu runsaasti yhteistyön toteuttajia eri aikakausilta.

Juhlaan oli tehty yhteistyöstä kertova video.

Sunnuntaiaamuna vieraille esiteltiin 10-vuotisten Inariviikkojen tapahtumia. Perjantain kokouksessa keskusteltiin kulttuurivaihdon laajentamisesta tanssin pariin, joten vieraille haluttiin esitellä Tanssiseura Heinäkenkien tanssikurssia. Vieraat osallistuivat innokkaasti tanssiharjoituksiin ja kokoontuivat lopuksi yhteiskuvaan Heinäkenkien kanssa.

Vieraat tutustuivat sunnuntaina myös kirjaston toimintaan ja palveluihin. Heihin teki vaikutuksen kirjastoauto. Kuvassa kirjastotoimenjohtaja Eija Leivo, Kolan kaupunginjohtaja Svetlana Chukareva, innokkaasti autoa kuvannut Petsamon kunnanjohtaja Eduard Zatona ja Kuolan apulaiskunnanjohtaja Igor Bogdanov.

Vierailun päätteeksi ihastuttava Ivan Chai -ryhmä Kuolasta esiintyi pelimannitanssien päätösjuhlassa. He esiintyivät pelimannitansseissa perjantaina ja lauantaina sekä ystävyyskuntajuhlassa lauantaina.