Inarilaisilta selkeä viesti: nettiyhteyksiä ja tv-palveluja kehitettävä kunnassa - Kuituverkkoja rakentava Valokuitunen Oy valmistee hankkeita Inarin ja Ivalon taajamiin sekä Saariselälle

20.09.2021

Inarin kunnan ja Lapin liiton toteuttama laajakaistakartoitus keräsi huomattavan suuren vastausmäärän lähes 600 vastaajan ansiosta. Tulosten perusteella kehittämistarvetta on erityisesti laajakaistan ja tv-palveluiden osalta. Asukkaiden valokuituyhteyksien kysyntään voi olla tulossa vastauksia jo pian.

Inarin kunta ja Lapin liitto toteuttivat kesän ja alkusyksyn aikana kuntalaisten, vapaa-ajan asukkaiden ja yritysten nettiyhteyksien nykytilaa ja tarpeita kartoittavan sähköisen kyselyn. Lopputulokseksi saatu lähes 600 vastauksen kokonaispotti tarkoittaa, että kysely tavoitti huomattavan määrän kuntalaisia. Kyselyyn vastasi noin 16,4 % kunnan asuntokuntien lukumäärästä. Kevään aikana muissa Lapin kunnissa toteutettuihin vastaaviin kartoituksiin verrattuna, Inarin kysely keräsi ylivoimaisesti suurimman kuntakohtaisen vastausmäärän.

Saatujen tulosten perusteella yhteydet vaativat kunnassa yhä kehittämistä. Valtaosa vastaajista, noin 90 %, käyttää pääasiallisesti langatonta laajakaistayhteyttä. Nykyisten yhteyksien koettiin toimivan lähinnä keskinkertaisesti. Vastaajista 42 % koki yhteyden toimivan huonosti tai erittäin huonosti. Hyvän tai erittäin hyvän arvosanan yhteydelle antoi vain vajaa kolmannes.Peruskäytön lisäksi suurin osa eli neljä viides osaa vastaajista käytti nettiyhteyttään TV ja streaming –palveluihin. Myös käyttö etätyöhön korostui yli puolella vastaajista, minkä johdosta yhteyksiin toivottiin parannusta.

Kyselyn yhteydessä kartoitettiin tyytyväisyyttä myös muihin palveluihin. Vastausten perusteella puhelinyhteyksien koettiin toimivan laajakaistaa paremmin, ja noin 58 % antoi niille hyvän arvosanan. Sen sijaan tv-palvelut herättivät runsaasti tyytymättömyyttä. Huonon tv-signaalin lisäksi suppea kanavatarjonta sai osakseen kritiikkiä. Vain viiden kanavan tarjonnan ja pelkästään YLE:n kanavien näkyminen teräväpiirtona koettiin edustavan mennyttä aikaa.

Luotettava ja huippunopea valokuituyhteys kiinnostaa selvästi. Neljä viides osaa olisi kiinnostunut hankkimaan valokuituliittymän, jos sellainen tulisi tarjolle. Myös 5G-yhteyksien saatavuutta toivottiin.

Kyselyihin saaduista vastauksista on ollut hyötyä, ja laajakaistayhteyksiin on näillä näkymin tulossa ainakin osittaista parannusta. Kuituverkkoja rakentava Valokuitunen Oy on parhaillaan valmistelemassa hankkeita Inarin ja Ivalon taajamiin sekä Saariselälle. Mikäli asiat etenevät suunnitellusti, ensimmäiset hankkeet voisivat käynnistyä jo ensi kesänä.

"Viime vuoden aikana käynnistimme ennätyksellisen määrän uusia kuitualueita, koska poikkeusolot nostivat häiriöttömien laajakaistayhteyksien kysynnän uudelle tasolle. Asuntojen omistajat ovat heränneet ajatukseen, että valokuitu on yhtä tärkeä osa kotia kuin vesi ja sähkö. Tämä on minusta hieno asia ja meillä on Valokuitusella kyky ja tahto olla mukana tukemassa tätä kehitystä", Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto sanoo.

Yhtiö tulee tiedottamaan asiasta lisää myöhemmin.

Kunta hyödyntää kyselyillä saatuja tietoja ja tuloksia etsiessään keinoja myös suurimpien taajamien ulkopuolisten alueiden yhteyksien kehittämiseen. Inarin kunta on myös mukana maakuntaliiton uuden laajakaistaohjelman valmistelussa. Ohjelman kautta pyritään kanavoimaan julkista tukea haja-asutusalueiden laajakaistarakentamiseen.

Lisätietoa:
Inarin kunta
Toni K. Laine, kunnanjohtaja
toni.k.laine@inari.fi
040 594 3253

Lapin liitto
Jukka Rinne, projektipäällikkö
jukka.rinne@lapinliitto.fi
040 571 9611

Lue myös Inarin kunnanjohtaja Toni K.Laineen saatesanat laajakaistarakentamisen edistämiseen kyselyn yhteydessä.