Business Finlandin ja ELY-keskusten koronahaut suljetaan 8.6., uusi kustannustuki avataan, helpotuksia kuntien jakamaan yksinyrittäjätukeen

02.06.2020

Yritysten koronatukiin on tulossa pian muutoksia, kun uusi kustannustukihaku avataan ja Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronahaut suljetaan. Kustannustuen tarkemmista ehdoista on sovittu hallituksessa, ja lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle 4.6.2020. Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia. Torstaina annettava lakiesitys sisältää ehdotukset tuen tarkemmiksi kriteereiksi.

ELY-keskusten ja Business Finlandin korona-avustusten haut suljetaan 8.6.2020 klo 16.15. ELY-keskusten myöntämien maaseudun yritysten, alkutuotannon ja kalatalouden koronatukien hakuja ei kuitenkaan suljeta.

Lisäksi kunnat myöntävät edelleen tukea yksinyrittäjille. Tuen ehtoja on muutettu siten, että yrittäjän palkkatyöhön hakeutuminen tai eläketulot eivät ole enää este tuen saamiselle. Myös tukikelpoisuutta ja päällekkäisyyttä Business Finlandin ja ELY-keskusten koronatukien kanssa on täsmennetty. Hakulomakkeen ja ohjeet löydät täältä.