Terveyskeskuksen itsenäisyyspäiväjuhlan puhe 5.12.

julkaistu: ti 05.12.2017 klo 14:18

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Jari Huotarin puhe terveyskeskuksen itsenäisyyspäivän juhlassa 5.12.

Minulla on kunnia olla pitämässä Juhlapuhe Terveyskeskuksen itsenäisyyspäiväjuhlassa. Olen jaotellut puheeni; Itsenäisyyteen liittyvään historiaosioon, nykypäivään, lyhyesti lähitulevaisuuteen ja lopuksi hieman Ivalon ala-asteen oppilaiden mietteitä Itsenäisestä Suomesta.

4.12.17 Suomen Senaatti antoi eduskunnalle esityksen Itsenäisyysjulistuksesta. Ote Itsenäisyysjulistuksesta:

"SUOMEN KANSA TUNTE SYVÄSTI ETTEI SE VOI TÄYTTÄÄ KANSALLISTA JA
YLEISINHIMILLISTÄ TEHTÄVÄÄNSÄ MUUTEN KUIN TÄYSIN VAPAANA.
VUOSISATAINEN VAPAUDENKAIPUUMME ON NYT TOTEUTETTAVA;
SUOMEN KANSAN ON ASTUTTAVA MUIDEN MAAILMAN KANSOJEN
RINNALLE ITSENÄISENÄ KANSANA".

Eduskunta hyväksyi äänin 100 - 88 Itsenäisyysjulistuksen 6.12.1917. Itsenäisyyteen liittyen Suomen lippu sai lainvoiman 1918 ja Suomen vaakuna 1917. Jatkumona Itsenäisyydelle perustettiin PV v. 1918 ja RVL v. 1919. Mainittakoon että mm poliisi-, tulli- ja palolaitos perustettiin jo 1800 luvulla. MAAMME-laulun sanojen pohjana on Runebergin runo vuodelta 1846. MAAMME-laulussa on säkeistöjä 11, tosin meille lienee tutuin sen 1. säkeistö. Itsenäisyyspäivään kuuluu mielestäni laulu VETERAANIEN ILTAHUUTO. Nuori laulu, tehty v 1988, mutta on saanut vahvan asemansa myös Itsenäisyyspäivänä esitettynä. Ja veteraaneja saamme kiittää itsenäisyydestämme!
________________________________________________________________

Inarin kunta täytti viime vuonna 140 v, juhlimme huomenna virallisesti myös Inarin kuntaa 100 vuotta täyttävän Itsenäisen Suomen lisäksi. Inarin kunta
järjestää kaikkiaan 100 Suomen juhlavuoteen kuuluvaa tapahtumaa. Tapahtumissa on huomioitu meidän vahvuutemme: LUONTO ja MONIKULTTUURILLISUUS. Tapahtumat on suunnattu lapsista ikäihmisiin.

HYVÄT NAISET JA HERRAT, LÄSNÄOLIJAT

Suomen juhlavuonna Inarin kunta porskuttaa positiivisesti kohti tulevaisuutta. Taloudellinen tilanne on hyvä, Inari kuuluu niiden 5 Lapin kunnan joukkoon, jossa väestömäärän ennustetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä. Inarissa on Lapin alhaisin tulovero% ja rakentaminen on ollut vilkkainta 30 vuoteen.
Matkailu ja arktinen testaus ovat saaneet vahvan aseman kunnassamme. Menestyvät ja toimivat yritykset ovat myös kunnan elinvoimaisuuden tae. Inarin kunta voi hyvillä mielin lähteä kohti Itsenäisen Suomen seuraavaa pyöreiden vuosien juhlaa.

Seuraavaksi Ivalon ala-asteen 4- luokkalaisten ajatuksia Itsenäisestä Suomesta:
- Suomessa on hyvä asua, saa käydä koulu ja harrastaa eri lajeja
- Ei ole sotia
- Puhdas luonto, eläimet, hanasta tulee puhdasta vettä
- hyvä Presidentti
- sataa lunta

Inarin kunnassa Suomi 100 vuotta pääjuhla ohjelmineen on 6.12. klo 13.00  kunnantalolla perinteisen seurakuntatapahtuman jälkeen. Tervetuloa kunnantalolle.

Toivotan kaikille hyvää terveyttä, Terveyskeskuksen ja alan työntekijöille toivon jaksamista arvokkaassa työssänne!

HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ

Kommentointi