Rajayhteistyöpäivät Nikkelissä

julkaistu: ti 10.10.2017 klo 10:58

Inarin kunta osallistui rajayhteistyöpäiviin Nikkelissä, Venäjällä 5.-6.10.2017. Kyseessä olivat seitsemännet Norjan ja Venäjän väliset rajayhteistyöpäivät, joihin on viime vuosina kutsuttu myös Inarin kunnan edustajat mukaan. Teemoina olivat rajayhteistyön lisäksi luonnonvarat ja luonnonsuojelu sekä elinkeinoyhteistyö. Inarissa 2.11. järjestettävä matkailuseminaari sai runsaasti huomiota elinkeino-osiossa. Seminaariin on tulossa runsaasti norjalaisia ja venäläisiä osallistujia. Rajayhteistyöpäivien yhteydessä pidettiin Pohjoisten rajakuntien neuvoston hallituksen kokous, joka järjestetään seuraavan kerran Inarissa 7.12. Inarin kunnan valtuuston 1. varapuheenjohtaja Toini Sanila piti arvovaltaisessa tilaisuudessa Inarin kunnan puheenvuoron.

Kuva: Inarin kunnanvaltuuston 1.varapuheenjohtaja Toini Sanila totesi, että kansainvälinen yhteistyö on aina ollut Inarin kunnalle tärkeää

Toini Sanila totesi puheenvuorossaan, että kansainvälinen yhteistyö on aina ollut tärkeää Inarin kunnalle. Inarin kunnalla on pitkät perinteet yhteistyöstä Kuolan, Petsamon ja Etelä-Varangin kuntien kanssa. Kaikki kunnat ovat jäseniä Pohjoisten rajakuntien neuvostossa, johon kuuluu 15 rajakuntaa neljästä maasta, Ruotsista, Norjasta, Suomesta ja Venäjältä. Rajakuntien neuvoston puheenjohtajaksi valittiin kesäkuussa Etelä-Varangin kunnanjohtaja Rune Rafaelsen.

Yhteistyöpäivillä puhuttiin yhteisymmärryksen silloista. Sanila totesi, että nyt jos koskaan täällä arktisella alueella on tiivistettävä yhteistyötä ja nähtävä arktiseen alueeseen kohdistuva maailmanlaajuinen huomio voimavarana ja suurena mahdollisuutena. On kaikkien etu että alueemme luonnonarvoja kunnioitetaan erityisesti kaikkein arimmilla arktisilla alueilla.

Sanila totesi Inarin kunnan olevan tukemassa liikenne- ja viestintäverkkojen osalta yhteisiä hankkeita. Olemme iloisia, että Venäjän tieviranomaiset ovat panostaneet tieyhteyksien parantamiseen sekä Suomeen että Norjaan, Sanila kertoi. Tieyhteyksien lisäksi tärkeitä ovat tietoliikenneyhteydet, joiden parantamisessa haluamme olla aktiivisesti mukana. Uusi Kolarctic-ohjelmakausi on käynnistynyt ja se tulee merkittävästi vilkastuttamaan Barentsin alueen yhteistyötä.

Kuva: Timo Väisänen, kunnanhallituksen 2. varapuheenjohtaja edusti Inarin kuntaa rajayhteistyöpäivillä Nikkelissä

Inarin kuntaa edustivat rajayhteistyöpäivillä valtuuston 1. varapuheenjohtaja Toini Sanila, kunnanhallituksen 2. varapuheenjohtaja Timo Väisänen, hallintojohtajan sijainen Anne-Marie Kalla sekä kansainvälisten asioiden koordinaattori Eila Rimpiläinen.

Kommentointi

Otsikko: