Pohjoisten rajakuntien neuvosto kokoontui Petsamossa

julkaistu: ma 26.06.2017 klo 15:00

Pohjoisten rajakuntien neuvosto piti yleiskokouksensa Petsamon Nikkelissä keskiviikkona 21. kesäkuuta. Vuonna 2008 perustettuun rajakuntaneuvostoon kuuluu 15 kuntaa neljästä maasta: Kiiruna Ruotsista; Etelä-Varanki, Karasjoki, Kautokeino, Nesseby, Porsanger ja Tana Norjasta; Enontekiö, Inari, Sodankylä ja Utsjoki Suomesta; Kuolan piiri, Lovozero, Nikkelin kaupunki ja Petsamon piiri Venäjältä. Suomen rajakuntia kokouksessa edustivat Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen, Inarin valtuuston puheenjohtaja Anu Avaskari ja vs. hallintojohtaja Anne-Marie Kalla sekä Sodankylän valtuuston 1. varapuheenjohtaja Arja Mäkitalo ja kunnanjohtaja Viljo Pesonen.

Rajakuntaneuvosto valitsi uudeksi johtajakseen Etelä-Varangin kunnan pormestarin Rune Rafaelsenin, jolla on vahva kokemus Barents-yhteistyöstä. Hän on toiminut Norjan Barentsin sihteeristön pitkäaikaisena johtajana ennen kunnallispolitiikkaan ryhtymistään. Rune Rafaelsen painotti kiitospuheessaan matkailun merkitystä pohjoiselle raja-alueelle, yhteisiin tapahtumiin osallistumista ja edunvalvonta-asioina liikenneyhteyksien edistämistä ja rajanylitysten helpottamista. Rune Rafaelsen kutsuu neuvoston hallituksen koolle 5. lokakuuta Petsamossa järjestettävän rajayhteistyöseminaarin yhteyteen.

Yleiskokouksessa vallitsi hyvä yhteishenki. Osallistujat kokivat, että rajakuntaneuvoston toiminnassa on nyt otettu askel eteenpäin, sillä hallituksella on suunnitelma konkreettisten asioiden toteuttamiseksi. Yhteisen hankkeen suunnitteluun saatiin ajankohtaista tietoa Kolarctic-ohjelman asiantuntijalta.

Rajakuntaneuvoston hallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Kuolan piirin kunnanjohtaja Aleksandr Likholat ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Inarin kunnanjohtaja Toni K. Laine. Hallituksen suomalaisiksi jäseniksi valittiin Toni K. Laine ja Utsjoen kunnanjohtaja Vuokko Tieva-Niittyvuopio. Heidän varajäseninään toimivat Enontekiön ja Sodankylän kunnanjohtajat.

Lisätietoja Pohjoisten rajakuntien neuvostosta löytyy sivulta www.northcouncil.net