Inari 2020- uusi kuntastrategia on valmis

julkaistu: ma 12.09.2016 klo 16:52

Inarin valtuusto hyväksyi kokouksessaan 12.9.2016 uuden kuntastrategian. Inari 2020 -strategia on kunnianhimoinen ja se on uusi tapa toimia, kertoo Inarin kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen. – Tavoitteenamme on, että Inari on kuntalaisten mielestä hyvä, turvallinen ja viihtyisä paikka asua ja elää. Inarilaisuudesta tulee yhteinen voimavara – ja inarilaisia yhdistää eniten ja monipuolisimmin luonto. Positiivinen inarilaisuus hyödyttää kaikkia kuntalaisia sekä tunnetasolla että konkreettisesti. Inarilaiset ihmiset ja yritykset arvostavat kuntaa, luottavat sen toimintaan ja voivat olla kunnastaan ylpeitä, toteaa kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen.

Strategiatyö käynnistettiin viime helmikuussa kartoittamalla Inarin kunnan toimintaympäristön muutokset ja tekemällä kunnan nykytilan analyysi. Keskeistä nykytilan analyysin teossa olivat nykyisten suunnitelmien lisäksi noin 30 sidosryhmän edustajan haastattelut, kuntalaisten äänen kuuleminen kunnanjohtajan kylävierailuilla ja mm. sosiaalisen median kautta sekä Inarin kunnan oman henkilöstön kuuleminen strategiakyselyn avulla. Strategiatyöryhmä jatkoi ja täydensi työtä syyskuuhun asti.

Inari 2020 -strategian konkretisoimiseksi on innovoitu jokaisen käsissä ja ajatuksissa pyöriteltävä kuntastrategiakehä. Kuntastrategiakehän ytimessä on kuntalainen, kuntalaki ja demokratia. Kaikki liittyy kaikkeen – ja kaikki toimii yhdessä. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat, koko kunnan henkilöstö toimivat yhdessä Inarin parhaaksi, muistuttaa kunnanjohtaja Hyttinen.

Ytimestä ulkokehälle syntyvän jatkumon tulee toteutua kaikessa ajattelussa, suunnittelussa ja toteutuksessa. Keskeistä kunnalle on yhteensovittava maankäyttö, laadukas infrastruktuuri , tasapainoinen talous ja toimivat palvelut. Seuraavalla kehällä mainitut yhteistyö, aktiivisuus, innovatiivisuus ja kansainvälisyys ovat Inarille tapa toimia nyt ja tulevaisuudessa. Hallitut investoinnit, osaaminen ja koulutus sekä asuminen ja työpaikat ovat Inarin kunnan menestyksen mittaamiselle olennaiset asiat. Strategiakehässä uloimpina on tavoitetilamme, jossa tärkeintä on turvallisuus, hyvinvointi ja viihtyvyys; Inarin luonto, inarilaisuus ja inarilainen elinvoima. Strategian toteuttamista kunnan eri palveluissa päästään nyt suunnittelemaan toimialoittain, kun strategia on hyväksytty, iloitsee kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen.

Kuntastrategian peruselementit

Pyöriteltävä kuntastrategiakehä (power point, toimii diaesitys-tilassa)

Lisätietoja:
Inarin kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen, jyrki.hyttinen@inari.fi, p. 040 701 7744