Arktiset luonnonvarat, laatua luonnosta -hanke luo menestysaskeleet luonnonvara-alalle Inarissa

julkaistu: ma 07.11.2016 klo 12:47

Inarin kunta on käynnistänyt Euroopan aluekehitysrahaston rahoittaman Arktiset luonnonvarat, laatua luonnosta -toimintaympäristöhankkeen, jonka päätavoitteena tehdä Inarin kunnalle luonnonvarojen kehittämisohjelma vuosille 2017 - 2021. Toimintaohjelman teemoina ovat elintarvikkeet (paikallinen kala, liha, marjat, vihannekset ja juurekset sekä kasvit) sekä julkisen ruokapalvelun-, kosmetiikkateollisuuden- ja käsityöalan raaka-aine- ja materiaalitarpeet. Lisäksi suunnitelma kattaa kaivannaisteollisuuden (pl. kaivosteollisuus) ja matkailuelinkeinon tarpeet.

Lapin maakunnan vahvuudet luonnonvarateemassa nivoutuvat vahvasti luonnosta saatavien raaka-aineiden, puhtaan luonnon ja arktisuuden ympärille. Nämä kolme vahvuustekijää tukevat toisiaan, sillä Lapin ja varsinkin pohjoisimman Lapin luonnon puhtaus ja arktisuus mielletään laadukkaisiin ja haluttuihin raaka-aineisiin ja tuotteisiin. Hankkeen projektivastaava Inarin kunnan kehittämiskoordinaattori Marja Männistö sanoo: ”Inarin kunnan kehittyminen kohti globaalin biotalouden tavoitteita vaatii pitkäjänteisen strategian ja kehittämisohjelman – sellaiset puuttuvat vielä Inarin kunnasta. Naapurikuntamme ovat luonnontuotealan kehittämisessä pitemmällä ja nyt on meidän aika toimia ja saada tuloksia aikaan”. Hankkeen työryhmän jäsen, Ruokapalvelu liikelaitoksen ruokapalvelujohtaja Marika Liimatainen kertoo Inarin kunnan tavoitteista: ”Hanke vastaa mm. Inarin kunnan valtuuston Lisää lähiruokaa oman kunnan ruokapalvelussa –aloitteeseen, joten kunta tulee panostamaan tulevaisuudessa erityisesti lähiruoan hankintaverkoston kehittämiseen”.

Lähiruoka on matkailun yksi trendi ja matkailijat arvostavat nykyään paikallisuutta, läheltä tulevia ja samalla laadukkaita raaka-aineita ja omaleimaisuutta. Myös tarinaa on hyvä olla ruokatuotteessa mukana. Inarilaisen Hotelli Kultahovin keittiömestari Heikki Nikula kiteyttää ravintolaruoan kehitystä: ”Ennen vanhaan, vielä 1960-luvulla tehtiin ruoka paljolti itse keittiössä käsityönä klassisin ranskalaisin opein, kun taas 1980-luvun jälkeen väkeä vähennettiin tosi paljon laman ja puolivalmisteiden tullessa mukaan kuvioihin. 2000-luvun alussa ravintolaruoka oli Suomessa moninaisempaa, kun eri maiden vaikutteet alkoivat virrata maahan ja 2010 luvulla on vihdoin alettu ymmärtää paikallisten raaka-aineiden tärkeys ja oman ruokakulttuurin kehittämisen tärkeys.”
Hankkeen toimenpiteinä ovat luonnonvarastrategian ja toimintaohjelman valmistuminen, noin 40-sivuisen raportin painattaminen ja kuvaesityksen tekeminen. Työ teetetään ostopalveluna ProAgria Lapilla. Inarin kunta on myöntänyt hankkeelle kuntarahoituksen ja avustus tulee Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen kautta Euroopan aluekehitysrahastolta. Hankkeen hallinnoijana toimii Elinkeinot & kehitys Nordica. Hankkeen budjetti on 61.598 euroa ja hanke kestää kesäkuun 2017 loppuun saakka.

Lisätietoa: Elinkeinot & kehitys Nordica, kehittämiskoordinaattori Marja Männistö, marja.mannisto@inari.fi, gsm. 0400-231765

Kuva: Paadar Images

Elinkeinot & kehitys Nordica on Inarin kunnan eriytetty taseyksikkö, joka vastaa kunnan elinkeino- ja yrityspalveluista, kansainvälisyyspalveluista, kehittämis- ja koulutushankkeista sekä yrityskoulutuksista. Nordica osallistuu Inarin kunnan elinkeinopoliittiseen edunvalvontaan sekä muuhun elinkeinojen kehittämistä tukevaan toimintaan. www.nordicainari.fi ja www.mapinari.fi

Kommentointi